خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ درصدد برچسب‌زنی امنیتی به پناهجویان است/ وضعیت وخیم انسانی، موجب عقب‌نشینی دولت آمریکا شد

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۰۲۳

ساخت دیوار در مرز مشترک آمریکا و مکزیک به بن‌بست رسیده و از این جهت باید منتظر فرمان‌های جدید ضد مهاجرتی رئیس‌جمهوری این کشور باشیم.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح ابعاد پیامدهای غیر انسانی برخورد دولت آمریکا با پناهجویان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بحث جداسازی کودکان از پناهجویان و همچنین وضعیت بحرانی و غیر انسانی آنها، به نوعی در ادامه سیاست‌های ضد مهاجرتی دولت ترامپ قابلیت بررسی و تحلیل دارد. در این چارچوب، نگاه حقوقی و بررسی این موضوع از حیث حقوق بشری بخش مهمی از این پرونده را تشکیل می‌دهد. ترامپ معتقد است که مهاجران و پناهجویان باعث ایجاد ناامنی اجتماعی درخاک آمریکا شده‌اند و از این منظر به دنبال آن است تا بخشی از انتقادهایی که به وی و دولتش وارد می‌شود را به این موضوع ارجاع دهد. به گونه‌ای که ترامپ اخیراً برخی از خانواده‌هایی که توسط لاتین‌تبارها مورد خسارت واقع شده‌اند را در کاخ‌سفید جمع کرد و با آنها دیدار خصوصی داشت تا بتواند افکار عمومی را با خود همراه کند. چراکه او در اظهارات خود، مبداء این وضعیت را سیل پناهجویان برآمده از مکزیک می‌داند.

وی ادامه داد: ترامپ دقیقاً سعی دارد با خطرناک نشان دادن پناهجویان به مردم بگوید که اقتصاد و امنیت آمریکا از ناحیه مهاجران در حال تهدید شدن است و برای مقابله با آن باید سد راه مهاجرت شد. این رویکرد باعث شده تا انتقادهای زیادی از ایالات متحده به ویژه شخص ترامپ در محافل گوناگون اتفاق بیافتد و نوعی تنفر از سوی چهره‌های شاخص و عموم مردم نسبت به این رویکرد دولت آمریکا نمایان شده است. تا جایی که همسر رئیس جمهوری ایالات متحده و کارمندان وی رسماً از این تصمیم ترامپ احساس انزجار کرده و به منتقد جدی او در این پرونده تبدیل شده‌اند.

این استاد دانشگاه با اشاره به تاثیر این سیاست‌های ترامپ بر اوضاع و احوال داخلی آمریکا، گفت: این وضعیت می‌تواند تاثیر بسیار منفی بر چهره جمهوریخواهان داشته باشد و قطعاً اردوگاه این جناح در داخل را تضعیف خواهد کرد. چراکه رویکردهای اخیر ترامپ در مورد سیاست داخلی و خارجی آمریکا باعث شده تا چهره محافظه‌کاران در داخل مخدوش شده و مشکلاتی برای آنها به وجود آید. یکی از این مشکلات شکت احتمالی آنها در انتخابات میان دوره‌ای کنگره خواهد بود. برخی از اخبار، گویای این است که فشارهای حقوق بشری باعث شده تا ترامپ فعلا این موضوع را متوقف کند و بحث انتقال و عودت مهاجران به کشورهای مبداء مطرح شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: فضای بین‌المللی پس از این اقدام ترامپ به سمتی رفته که وی علناً مورد حمله و هجمه قرار گرفته و حتی شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هم بیانیه‌ای در محکومیت این رفتار کاخ‌سفید صادر کرد. البته اقدامات این شورا جنبه عملی و تاثیرگذار ندارد اما به هر حال مخالفت آن با فرمان ترامپ بیانگر قبیح و ناسنجیده بودن اقدامات وی و دولتش است. مساله دیگری که به نظر می‌رسد طی روزها و هفته‌های آینده اتفاق می‌افتد یا اینکه ترامپ آن را در دستور کار خود قرار خواهد داد، بحث فرمان‌های جدید مهاجرتی است. از آنجا که طرح احداث دیوار مکزیک به بن‌بست رسیده است، به نظر می‌آید که ترامپ و مشاوران او به دنبال ابزارهای دیگری برای اعمال فشار و به کرسی نشاندن حرف خود باشند. از سوی دیگر آنها نگران به هم خوردن تعادل قدرت در کنگره خواهند بود و حتی ممکن است بحث استنطاق از ترامپ مطرح شود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز