خبرگزاری کار ایران

در آستانه دور دوم انتخابات کلمبیا؛

افق نامطمئن توافق صلح با جدایی‌طلبان فارک

asdasd
کد خبر : ۶۳۴۱۱۰

پیشتاز فعلی انتخابات ریاست‌جمهوری کلمبیا گفته که چنانچه ریاست دولت را به دست بگیرد، دسترسی این شبه‌نظامیان را به کرسی‌های پارلمان قطع خواهد کرد و آنان را به‌خاطر جرایمی که پیشتر مرتکب شده‌اند تحت پیگرد قرار خواهد داد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری کلمبیا امروز -یکشنبه- برگزار می‌شود. این نخستین انتخابات پس از صلح میان دولت و جدایی‌طلبان فارک است. این در حالی است که «ایوان دوکه» نامزد پیشتاز حزب محافظه‌کار، در تلاش است این توافق را مورد بازبینی قرار دهد. 

«گوستاوو پترو»، شهردار پیشین و چپ‌گرا و چریک سابق، دیگر رقیب دوکه بوده که طرفدار این توافق است. 

«خوان مانوئل سانتوس»، رئیس‌جمهور فعلی کلمبیا که در ماه آگوست از قدرت کنار می‌رود پیش از انتخابات گفت: «اکنون کشوری بدون فارک داریم، کشوری که در مسیر صلح قدم گذاشته است.»

تلاش‌های رئیس‌جمهوری کلمبیا برای صلح با جدایی‌طلبان فارک جایزه نوبل صلح را برای او به ارمغان آورد، گرچه او در آخرین روزهای حضورش در دفتر ریاست‌جمهوری، محبوبیت چندانی میان جمعیت ۴۹ میلیون نفری این کشور ندارد. 

در دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری کلمبیا، ایوان دوکه با ۳۹ و هفت دهم درصد پیشتاز بود و گوستاوو پترو با ۲۴ و هشت دهم درصد مقام دوم را به‌دست آورد. 

از آن‌جایی که هیچ‌یک از نامزدها نتوانستند ۵۰ درصد آرا را به خود اختصاص دهد،‌ انتخابات ریاست‌جمهوری کلمبیا به دور دوم کشیده شد.

دوکه، این اقتصاددان و سناتور پیشین که به‌شدت با توافق صلح با فارک مخالف است،‌ گفته که چنانچه ریاست دولت را به دست بگیرد، دسترسی این جدایی‌طلبان را به کرسی‌های پارلمان قطع خواهد کرد و آنها را به‌خاطر جرایمی که پیشتر مرتکب شده‌اند تحت پیگرد قرار خواهد داد. 

نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که در دور دوم انتخابات، دوکه با شش و ۱۵ صدم درصد اختلاف پترو را کنار خواهد زد. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز