خبرگزاری کار ایران

«القدس العربی» بررسی کرد:

۳ واقعیت درباره انتقال سفارت آمریکا به قدس

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۸۹۴

شرایط بدی که اغلب کشورهای عربی در آن به سر می‌برند و تلاش برای راضی نگه داشتن واشنگتن از مسیر انعقاد توافق‌نامه‌های سنگین خرید سلاح و موافقت با برداشتن مساله قدس از میز مذاکرات و مسائل دیگر به رئیس‌جمهوری آمریکا اجازه داد فضای بیشتری برای اجرای این قانون در اختیار داشته باشد.

به گزارش ایلنا، روزنامه القدس العربی در تازه‌ترین سرمقاله خود به تحولات روز گذشته فلسطین اشاره کرد و در این باره نوشت:‌

پس از گذشت ۲۳ سال از مصوبه کنگره آمریکا مبنی بر انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی و پس از گذشت کمتر از شش ماه از تصمیم‌گیری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر اجرای این مصوبه، رژیم اشغالگر اسرائیل با کاخ سفید به توافق رسید تا زمان انتقال رسمی سفارتخانه با سالروز تاسیس رژیم صهیونیستی و بیرون راندن صدها هزار فلسطینی از سرزمین‌های خود و نابودی ده‌ها روستا و شهر همزمان باشد.

هیات آمریکایی حاضر در مراسم افتتاحیه سفارتخانه آمریکا در قدس شامل ۲۵۰ شخصیت بود که «ایوانکا ترامپ» دختر رئیس‌جمهوری آمریکا و همسرش در راس این این هیات قرار داشته و وزیر خزانه‌داری، معاون وزیر خارجه و نماینده ترامپ در خاورمیانه و تعدادی از اعضای کنگره نیز در این هیات حضور داشتند. اگرچه رئیس جمهور آمریکا در این مراسم حاضر نبود اما با انتشار توییت‌ها و پیام‌های تصویری و بیان این موضوع که این اتفاق روزی تاریخی برای اسرائیل است، در این مراسم حضور داشت.

در همین ارتباط ملت‌های دوستدار صلح باید به یاد بسپارند دولت‌هایی را که از اجماع جهانی علیه این اقدام کناره‌گیری کرده و سفرای خود را به این مراسم فرستادند. به ویژه کشورهایی چون مجارستان، چک و رومانی که به‌رغم بیانیه اتحادیه اروپا پیرامون انتقال سفارت در این مراسم شرکت کردند.

حقایقی نیز در خصوص این موضوع وجود دارد که در ادامه به آنها می پردازیم:

حقیقت نخست: کنگره آمریکا در نقض قوانین بین‌المللی جلوتر از کاخ سفید بوده و آن هم متعلق به زمانی است که قانون انتقال سفارت را در سال ۱۹۹۵ تصویب کرد و سپس تاکید بر این قانون در نشست سال گذشته مجلس سنا بود. و اگر سه رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از اجرای این تصمیم سرباز زدند به این دلیل بود که با این اقدام به نقش آمریکا به عنوان یک میانجی در روند صلح صدمه وارد می‌شود.

حقیقت دوم: فشارهایی که به ترامپ برای صدور دستور انتقال سفارت وارد شده بود، به گروه‌های فشار یهودی در آمریکا محدود نمی‌شود چرا که تنها ۲۰ درصد از جامعه یهود آمریکا در انتخابات ریاست‌جمهوری به ترامپ رای دادند و ۸۰ درصد از آنها این اقدام را تایید نمی‌کنند. این موضوع بیانگر آن است که فشارهای وارده به ترامپ از سوی راستگرایان افراطی دینی به ویژه گروه‌های مسیحی صهیونیست نیز بوده است.

حقیقت سوم: شرایط بدی که اغلب کشورهای عربی در آن به سر می‌برند و تلاش برای راضی نگه داشتن واشنگتن از مسیر انعقاد توافق نامه‌های سنگین خرید سلاح و موافقت با برداشتن مساله قدس از میز مذاکرات و مسائل دیگر به ترامپ اجازه داد تا فضای بیشتری برای اجرای این قانون در اختیار داشته باشد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز