خبرگزاری کار ایران

رویترز گزارش داد:

نگاهی به برندگان و بازندگان اقتصادی انتخابات مالزی

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۵۲۴

پس از آن‌که نخست‌وزیر جدید مالزی خواستار بازبینی در پروژه‌های زیرساختی بزرگ کشور شد که در زمان نخست‌وزیری پیشین مورد حمایت دولت قرار گرفته بودند، ارزش سهام شرکت‌های ساختمانی سقوط کرد. در این میان، شرکت‌هایی که توسعه‌دهنده منافع اقتصادی چین در مالزی بودند، بیشترین ضرر را متحمل شدند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، سرمایه‌گذاران مالزی در اولین روز از بازگشایی بازارها پس از شوک انتخابات بازنده و برنده را از یکدیگر تفکیک کردند و سهام شرکت‌ها و پروژه‌های حامی «نجیب رزاق»، نخست‌وزیر پیشین این کشور و دولتش را به قمیت پایین فروختند. 

«ماهاتیر محمد» سیاستمدار کارکشته مالزی، از بازنشستگی خارج شد تا حزب مخالف «اتحاد امید» را رهبری کند. او در انتخابات پیروزی بی‌مانندی را بر حزب حاکم که خود هم زمانی آن را رهبری می‌کرد، به‌دست آورد و «نجیب رزاق» دست‌پرورده خود را که به فساد متهم شده است، شکست داد.

با واکنش بازارهای مالزی به انتخابات، پس از دو روز تعطیلی، یکی از بزرگ‌ترین بازندگان امروز -دوشنبه- در بازار شرکت هوایی «ایرآسیا» است که «تونی فرناندز»، رئیس آن، از نجیب رزاق در کارزار انتخاباتی‌اش حمایت کرد. ارزش سهام شرکت گروه سرمایه‌گذاری سی‌آی‌ام‌بی هم که «نظیر رزاق»، برادر نجیب رزاق ریاست آن را برعهده دارد، سقوط کرد.

یکی از بزرگ‌ترین برندگان امروز در بازار گروه پی‌پی‌بی -به ریاست «رابرت کوک»، تاجر چینی‌مالزیایی- بود که بیش از چهار درصد افزایش یافت. این افزایش ارزش پس از آن صورت گرفت که کوک به‌عنوان مشاور دولت جدید انتخاب شد. 

پس از آن‌که ماهاتیر محمد خواستار بازبینی در پروژه‌های زیرساختی بزرگ کشور شد که در زمان نخست‌وزیری رزاق مورد حمایت دولت قرار گرفته بودند، ارزش سهام شرکت‌های ساختمانی سقوط کرد. در این میان، شرکت‌هایی که توسعه‌دهنده منافع اقتصادی چین در مالزی بودند بیشترین ضرر را متحمل شدند. 

ارزش سهام شرکت وای‌تی‌ال، گروهی تولیدی که بخشی از قرارداد ساخت خط‌آهن کوالالامپور-سنگاپور را برعهده دارد، بیش از هشت درصد سقوط کرد. همچنین سهام شرکت اوپکام که در زمینه فیبرهای نوری فعالیت می‌کند و «موخریز ماهاتیر»، پسر ماهاتیر محمد، ریاست آن را برعهده دارد ۴۹ و شش دهم درصد افزایش پیدا کرد و قیمت هر سهم آن به ۹۰۵ هزارم رینگیت (واحد پول مالزی) رسید. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز