خبرگزاری کار ایران

العبادی و العامری پیشتاز انتخابات پارلمانی در عراق هستند/ درخواست احزاب کُرد برای برگزاری مجدد انتخابات

asdasd
کد خبر : ۶۲۱۹۷۹

نتابج اولیه غیررسمی از انتخابات پارلمانی عراق نشان می‌دهد که دو ائتلاف «الفتح» و «النصر» پیشتاز هستند، در حالی‌که شماری از احزاب در اقلیم کردستان برگزاری مجدد این انتخابات را خواستار شده‌اند.

به گزارش ایلنا، در حالی‌که نتایج اولیه رسمی از انتخابات پارلمانی عراق منتشر نشده است، برخی منابع از پیشتازی ائتلاف «النصر» به رهبری «حیدر العبادی» و لیست «الفتح» به ریاست «هادی العامری» دبیرکل سازمان «بدر»، خبر می‌دهند.

«احمد الاسدی» سخنگوی ائتلاف الفتح، شب گذشته اعلام کرد که نتایج اولیه انتخابات پارلمانی این کشور حکایت از پیشتازی این ائتلاف دارد. گفته می‌شود این ائتلاف در شهرهای جنوبی، که شیعه‌نشین هستند، بیشتر آرا را از آنِ خود کرده است.

روزنامه فرامنطقه‌ای «الحیات» نیز به نقل از منابع ویژه نوشت، ائتلاف النصر به ریاست العبادی پیشتاز است و این ائتلاف نتایج چشمگیری در استان‌های نینوا، صلاح‌الدین و الانبار داشته است.

خبرگزاری «روداو‎» رسانه‌ نزدیک به «نوری المالکی» نخست‌وزیر پیشین عراق نیز مدعی شد که ائتلاف «دولت قانون» به ریاست المالکی در شمارش اولیه آرا پیشتاز است.

اما گزارش‌ها از نتایج انتخابات در اقلیم کردستان عراق، که  میزان رای‌گیری در آن بین ۴۰ تا ۸۰ درصد بود، حاکی‌ست که حزب «اتحادیه میهنی» در این انتخابات پیشتاز است.

این در حالی‌ست که اختلافات بر سر نتایج اولیه انتخابات، در اقلیم کردستان به درگیری کشیده شده و برخی از احزاب با رد این نتایج، بازشماری آراء و برگزاری مجدد انتخابات را خواستار شده‌اند.

به گزارش السومریه‌نیوز، جنبش «گوران»، «ائتلاف دموکراسی و عدالت»، «جماعت اسلامی کردستان» و «اتحاد اسلامی کردستان» با صدور بیانیه‌ای مشترک، فرآیند انتخابات پارلمانی را زیر سوال برده و تأکید کردند که به نتایج این انتخابات متعهد نیستند.

در این میان، «راکان الجبوری» استاندار کرکوک از برخی خلل در روند اخذ رای در این استان خبر داده و بازشماری دستی آرا را خواستار شده است.

مقام‌ها در استان کرکوک نسبت به وقوع تنش‌های امنیتی در این استان، در صورت عدم بازشماری آراء هشدار داده‌اند.

کمیسیون انتخابات عراق میزان مشارکت را ۴۴.۵۲ درصد اعلام کرده است. امری که نشان می‌دهد این انتخابات شاهد کمترین میزان مشارکت از زمان اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ بوده است.

به گزارش رسانه‌های عراقی، بالاترین میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی روز گذشته در این کشور، در موصل، الانبار و کرکوک بودند که پیشتر تحت اشغال گروه تروریستی داعش قرار داشتند. بغداد شاهد کمترین میزان مشارکت در میان استان‌ها بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز