خبرگزاری کار ایران

میرابیان در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

منظور و محتوای پیام پوتین به اتحادیه عرب/ دلایل اشاره ملک سلمان به مساله فلسطین

asdasd
کد خبر : ۶۱۲۹۰۴

نشست اتحادیه عرب همانند گذشته ایران را با اسناد بی اعتبار خطاب قرار داد اما پیام رئیس‌جمهوری روسیه به این اجلاس کاملاً معنادار و با اهمیت بود.

«رضا میرابیان» تحلیلگر مسائل کشورهای حاشیه خلیج‌فارس با اشاره به نشست اتحادیه عرب و پیام رئیس جمهوری روسیه خطاب به این اجلاس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: مهمترین اتفاقی که در جریان برگزاری نشست اتحادیه عرب به وقوع پیوست حضور «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر خارجه روسیه در اجلاس اتحادیه عرب در منطقه ظهران عربستان بود؛ به گونه‌ای که او علاوه بر دیدار با سران اتحادیه عرب، پیام «ولادیمیر پوتین» را مطرح کرد که عمده آن مبنی بر فعالیت روسیه در خصوص صلح خاورمیانه، پرونده یمن، مبارزه با تروریسم و امنیت منطقه‌ای بود. این پیام ابتکار عمل کم‌نظیر روسیه را برای پر کردن خلاء حضور غربی‌ها و حتی مقابله با آمریکا را به تصویر می‌کشد و برای اولین بار است که در این سطح و آن هم در اتحادیه عرب پیامی از سوی رئیس جمهور فدراسیون روسیه مخابره می‌شود.

وی ادامه داد: موضوعی که در این نشست همانند گذشته تکرار شده و به عنوان کلیشه این جلسات همانند نشست‌های اخیر اتحادیه عرب مطرح شد، هدف قرار دادن ایران در پرونده یمن و مباحث منطقه‌ای بود. نکته‌ای که در بیانیه اتحادیه عرب باید به آن اشاره شود این است که آنها بارها تهران را در مورد مسائل مختلف خطاب قرار دادند اما در مقابل ایران بارها اعلام کرده است که برقراری امنیت در منطقه باید به صورت بومی و با عدم حضور کشورهای غربی برقرار شود. از این جهت است که اعراب منطقه دقیقاً خلاف این موضوع را مد نظر داشته و آن را بر اساس مواضع خود دنبال می‌کنند و بیانیه اخیر آنها هم ادامه مواضع ضد ایرانی شورای همکاری خلیج فارس به حساب می‌آید.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اشاره پادشاه عربستان به مساله فلسطین به دلیل انتقاد‌های کشورهای اسلامی و عربی به مواضع اخیر ولیعهد سعودی بوده است، گفت: یکی از موضوعاتی که در امتداد برگزاری جلسه سران اتحادیه عرب باید مورد نظر و تحلیل قرار بگیرد، سخنان پادشاه عربستان است. او در متنی که قرائت کرد فلسطین را اولویت اول اتحادیه عرب و سعودی‌ها خطاب کرد و اظهارات او دقیقاً بر خلاف مواضع ولیعهد عربستان در سفر اخیر خود به ایالات متحده بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: محمد بن سلمان در سفر اخیر خود به آمریکا رسماً حق حیات برای اسرائیل را محفوظ دانست و از نزدیک شدن سیاست‌های ریاض و تل‌آویو به یکدیگر سخن گفت اما در مقابل شاهد هستیم که پادشاه عربستان به دنبال هجمه‌هایی که به ولیعهد وارد شد، سعی دارد تا با اظهارات خود مواضع پسرش را تطهیر کند؛ چراکه اغلب مفسران و تحلیلگران معتقدند که سخنان ولیعهد عربستان موجب شده تا بهای سنگینی برای آل‌سعود در مقیاس جهانی در نظر گرفته شود. از این جهت است که اظهارات اخیر پادشاه عربستان را باید تطهیر چهره ولیعهد سعودی دانست اما واقعیت آن است که سیاست عربستان در قبال اسرائیل دقیقاً همان اظهاراتی است که ولیعهد سعودی در خاک آ‌مریکا بیان کرده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز