خبرگزاری کار ایران

عبدالله مهربان در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

۳ سناریوی پاریس برای حضور در سوریه/ چگونگی احیای مدل «متفقین» در سرزمین شام

asdasd
کد خبر : ۵۹۳۹۶۶

الیزه به دنبال آن است تا بتواند بر اساس راهبردهای سه گانه ورود خود در منطقه و خصوصاً سوریه را تثبیت کند و در این مسیر در جناح آمریکا و اعراب منطقه قرار می‌گیرد.

«عبدالله مهربان» کارشناس مسائل اروپا در تشریح دلایل فعال شدن سیاست خارجی پاریس در سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: واقعیت از این قرار است که فرانسه در پرونده سوریه برای خود یک نقش تاریخی و سنتی محفوظ را در نظر دارد که بر اساس توافق سایکس پیکو همچنان آن را دنبال می‌کند؛ از این جهت اظهارات اخیر رئیس جمهوری فرانسه نشان می‌دهد که پاریس تمایل دارد در سوریه نقش خود را فعال‌تر نمایان کند. لذا باید به این نکته توجه شود که رئیس جمهوری فعلی فرانسه به دلیل اینکه یک سیاستمدار جوان به حساب می‌آید، به دنبال مطرح کردن خود در دنیای بزرگان سیاست اروپا و سایر کشورها است اما تا به امروز نتوانسته نقش و شعار خود را آنگونه که انتظار می‌رفت عملی کند؛ از این جهت شاهد هستیم که وی اقدام به طرح سخنان چالشی می‌کند که حمله نظامی به سوریه یکی از این موضوعات است.

وی ادامه داد: باید به این مساله مهم توجه شود که در وضعیت فعلی، داعش به دنبال دگرسازی اقدامات خود در سوریه و عراق است که این وضعیت با شروع عملیات «شاخه زیتون» توسط ترکیه و همچنین ساقط شدن جنگنده اسرائیل وضعیتی را به وجود می‌آورد که نشان می‌دهد زمین بازی شامات روز به روز سناریوهای جدید را تجربه می‌کند؛ لذا فرانسه به خوبی می‌داند که وضعیت سوریه سیال بوده و در حالت تغییر است و صف‌آرایی‌های سیال در حال به وقوع پیوستن است. بنابراین فرانسه به دنبال آن است تا به بتواند خود را به هر ترتیبی که شده در پرونده سوریه فعال نشان دهد.

در وضعیت فعلی دو جبهه در سوریه مشغول به فعالیت هستند؛ یک جبهه شامل روسیه، ایران، سوریه و به طور کلی محور مقاومت می‌شود و در سوی دیگر جبهه ناپایدار متشکل از عربستان، اسرائیل، آمریکا و متحدان اروپایی آنها قرار دارند که فرانسه سعی دارد خود را در این چارچوب بگنجاند.

این پژوهشگر حوزه اروپا با بیان اینکه فرانسه در سه محور به دنبال حضور در سوریه است گفت: هر کشور به دنبال منافع خود در زمین بازی سوریه است و در این بین ممکن است اختلافات و اشتراکات  زیادی میان دولت‌ها به وجود بیاید؛ چراکه چرخش مولفه‌های میدانی باعث شده تا فرانسه در سه فاز و محور اصلی خود را در سوریه فعال‌تر نشان دهد. نخست اینکه پاریس به دنبال ایفای نقش خود در قالب یک دولت اروپایی قدرتمند  در سوریه است. دوم اینکه دولت «امانوئل ماکرون» به دنبال سهم‌خواهی در سرزمین سوخته سوریه است و در آخر الیزه به دنبال آن است که نقش سنتی خود در منطقه را احیا کند. لذا مجموع این متغیرها موجب می‌شود تا فرانسه بیش از پیش در زمین سوریه فعال‌تر از گذشته عمل کند.

وی در پایان تصریح کرد: عده‌ای معتقدند که ادامه حضور پاریس در سوریه در چارچوب و در قالب ائتلاف ضد داعش خواهد بود اما باید بگوییم که پس از گذشت حدود هفت سال از جنگ با داعش این ائتلاف در حال فروریختن است. از این جهت فرانسه به دنبال آن است تا همانند جنگ جهانی دوم در جناح متفقین حضور داشته باشد. مساله بعدی پیشنهاد این کشور برای برگزاری نشست بین‌المللی در مورد مسایل سوریه است؛ همگان می‌دانند که حل و فصل مساله سوریه در کوتاه مدت و حتی میان مدت از طریق محور سیاسی کاملاً غیر ممکن است. لذا پاریس به دنبال آن است تا از این طریق بتواند فراگیر شدن نقش سیاسی خود در روند دیپلماتیک سوریه را به رخ منطقه و کشورهای دیگر بکشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز