خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقامی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

آنکارا به دنبال یکسره کردن پرونده «ادلب و عفرین» است/ تقسیم وظایف روسیه و آمریکا در حمایت از کردهای سوریه

asdasd
کد خبر : ۵۶۹۶۴۹

روسیه مانع اصلی ترکیه برای حمله به عفرین است و به نظر می‌آید آنکارا به دنبال آن باشد که از ادلب وارد عفرین شود لذا این دو پرونده به نوک پیکان استراتژی ترک‌ها تبدیل شده است.

«علی قائم‌مقامی» کارشناس مسائل ترکیه با اشاره به تصمیم آنکارا برای عملیات نظامی علیه شهر عفرین سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: ترکیه با انجام عملیات «سپر فرات» قصد داشت کریدور کردی که قرار بود از شمال عراق و سوریه تا دریای مدیترانه گسترش پیدا کند را عقیم کند. این منطقه شامل سه ضلع از یک مثلثی است که مناطق جرابلس، الباب و عفرین را شامل می‌شود که مجموعاً حدود دو هزار کیلومتر مساحت دارد. از این منظر ترک‌ها توانستند این محدوده را تحت تصرف خود قرار بدهند و ارتش خود را در آنجا مستقر کنند. این مناطق در کانتون کوبانی و عفرین قرار داشت که توانست منطقه کردی مورد نظر را تحت سیطره خود در بیاورد. از این منظر نزدیک بودن عفرین به ادلب قطع کریدور کردی را رقم می‌زند که تمامی این روند به عنوان استراتژی آنکارا برای مقابله با کردهای سوریه ارزیابی می‌شود.

وی ادامه داد: حضور یگان‌های مدافع خلق و پ.ک.ک در این ناحیه موجب شد تا ترکیه به دنبال ریشه‌کن کردن آنها باشد. براساس اسناد، ایالات متحده در حدود ۴۵۰ میلیون دلار از انواع تسلیحات سنگین، نیمه سنگین و سبک را در اختیار یگان‌های مدافع خلق قرار دارد و قرار است تا سال ۲۰۱۸ این رقم به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار برسد. در این راستا تعداد پنج هزار نیروی نظامی ایالات متحده در شرق فرات واقع در شمال سوریه تا استان رقه حضور پیدا کردند و در آنجا مستقر شده‌اند.

بر اساس داده های موجود عناصر پ.ک.ک در شهر عفرین حضور دارند و حتی برخی از اطلاعات حاکی از آن است که ایالات متحده در صدد تسلیح پ.ک.ک علیه ترکیه است. از این جهت می‌بینیم که ترکیه با برگزاری کنگره گفت‌وگوی ملی سوریه که اتفاقاً کردها هم در آن حضور دارند، مخالف است. باید توجه داشت که سخنان اخیر وزیر خارجه ترکیه در مورد حمله قریب‌الوقوع به عفرین، نتوانست روس‌ها را برای جلوگیری از حضور کردها در این کنگره منصرف کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به مواضع آنکارا در مورد کردهای سوریه گفت: در مورد جریان‌هایی مانند ی.پ.گ و پ.ی.د که در شمال سوریه مستقر هستند، همچنان آنکارا مواضع خود را به صورت صریح اعلام می‌کند و خواهان ریشه‌کن شدن آنها است. در مورد پرونده ادلب باید بدانیم که مساله عفرین با این منطقه در ارتباط کامل است. بسیاری از گروه‌های تروریستی همچنان در ادلب حضور دارند و در اطراف این شهر استقرار نظامیان روسیه را شاهد هستیم که به عنوان ضامن این منطقه قلمداد می‌شوند. لذا ترکیه قرار است پایگاه‌های خود در ادلب را سازماندهی کند و برخی از اطلاعات نشان می‌دهد که بخشی از حمله احتمالی ترکیه به عفرین، طریق ادلب انجام خواهد شد. به عبارت دیگر باید گفت تحولات ادلب و عفرین با یکدیگر در ارتباط هستند.

وی در پایان تصریح کرد: مخالفت روسیه با عملیات ترکیه علیه ی.پ.گ (یگان‌های مدافع خلق) یکی از چالش‌های جدید و موانع عملکرد ترکیه در سوریه است. وزیر خارجه ترکیه معتقد است آنکارا باید به صورت مستقیم وارد عفرین شود اما روسیه به عنوان یکی از اضلاع ضامن در پرونده سوریه با این تحرکات مخالف است و ترک‌ها نتوانسته‌اند تا به امروز مسکو را متقاعد کنند. از این منظر ترکیه به دنبال آن است که بتواند با تسلط بر عفرین و ادلب قدرت چانه‌زنی خود را بالا ببرد و با کردها بر اساس راهبرد قدیم خود در راستای منافع ملی کشورشان مبارزه کند. در اینجاست که می‌گوییم آنها به دنبال یکسره کردن پرونده ادلب و عفرین هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز