خبرگزاری کار ایران

مدیر خبرگزاری النخیل عراق در گفت‌وگو با ایلنا:

مالکی و العبادی دولت ائتلافی تشکیل نخواهند داد / قرار بود «کلاه‌آبی‌ها» توسط آمریکا وارد کرکوک شوند

asdasd
کد خبر : ۵۵۴۰۱۹

وضعیت کنونی عراق از حیث سیاسی و امنیتی به نحوی پیش رفته که محبوبیت نخست‌وزیر در حال افزایش است و از این نظر است که شاهد نزدیک شدن برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به عراق هستیم.

«محمدعلی الحکیم» مدیر خبرگزاری عراقی النخیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح آخرین وضعیت سیاسی عراق اظهار کرد: جامعه سیاسی و احزاب عراق بر این این عقیده هستند که با آمدن حیدرالعبادی آسایش نسبی در عراق به وجود آمده و شاید بتوان محبوبیت العبادی را بعد از آزادسازی موصل و پاک‌سازی مناطقی مانند رمادی و الانبار نزدیک به ۳۰ تا ۴۰ درصد تخمین زد اما در حالت فعلی آرام آرم شاهد افزایش این محبوبیت هستیم. به عنوان مثال پس از آن که غائله کرکوک به انتها رسید، این محبویت بالاتر رفت و از این منظر باید بگوییم که برخی از پرونده‌هایی که «نوری المالکی» نخست‌وزیر سابق عراق نتواست به سرانجام برساند، توسط حیدرالعبادی به سرانجام و نقطه مطلوب رسید.

وی ادامه داد: اساساً مدل برخورد و هدایت مسائل سیاسی و امنیتی در عراق توسط العبادی تفاوت زیادی با نوری المالکی دارد؛ در قضیه اقلیم کردستان چنین وضعیتی ملموس بود چراکه نخست‌وزیر فعلی عراق توانسته در برخورد و مواجهه با اربیل برخی از ضعف‌های اخیر بغداد را پوشش دهد. از سوی دیگر، بحث داعش یکی از پرونده‌های بسیار تاثیرگذار در روند افزایش محبوبیت العبادی به حساب می‌آید. به گونه‌ای که وی توانست شیعیان و اهل تسنن را به صورت هماهنگ علیه داعش سازماندهی کند و باید این موضوع را دستاورد بسیار بزرگی از حیث هماهنگی میان قومیت‌ها و طیف‌های مختلف سیاسی – مذهبی عراق دانست که برای اولین بار در ۱۳ سال گذشته چنین حالتی اتفاق افتاده است.

العبادی توانسته است در وضعیت کنونی حد وسط را در روابط با کشورهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای ایجاد کند و بر اساس منافع ملی عراق گام بردارد؛ به صورتی که در یک سوی این سیاست‌ها ایران و جریان مقاومت قرار دارد و در سوی دیگر، آمریکا، عربستان، قطر و حتی اردن حاضر حضور دارند. به عبارتی دیگر، باید بگوییم که العبادی توانسته است یک سیاست چند جانبه مثبت را بر اساس راهبرد ملی اتخاد کند. این‌که روابط میان بغداد با ریاض و تهران در آینده به چه سمت و سویی خواهد رفت کاملاً مشخص نیست اما مشخص است که العبادی به دنبال ایجاد یک سیاست جدید در قبال کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و دیگر کشورهای حاضر در نظام بین‌الملل است.

این کارشناس مسائل سیاسی عراق در پاسخ به اینکه آیا اختلاف میان صدر و العبادی همچنان ادامه دارد یا خیر، گفت: رابطه بین العبادی و مقتدی صدر در وضعیت کنونی عراق مثبت و همسو با یکدیگر ارزیابی می‌شود. ممکن است عده‌ای به تجمعات و اعتراض‌های خیابانی جریان صدر در بغداد اشاره کنند اما باید بدانیم که عمده انتقادهای این جریان شیعی عراق در اعتراض به رفتار نمایندگان مجلس بود و پارلمان را خطاب قرار دادند. اما آنچه که به عنوان یکی از مسائل مهم سیاسی عراق باید مدنظر قرار بگیرد، تفکیک دو جناح العبادی و نوری مالی از یکدیگر است. از این جهت به نظر می‌رسد در انتخابات آینده عراق، جناح العبادی با جریان صدر و حکیم به علاوه جریان ایاد علاوی و بخشی از کردها در یک راستا قرار بگیرند و نوری مالکی در سمت دیگر قرار داشته باشد.

وی افزود: برخی از تحلیلگران و صاحبنظران عرصه سیاست داخلی عراق و حتی عده‌ای از شخصیت‌های عراق بر این باورند که نوری مالکی نتوانست همانند العبادی با جناح‌ها و خصوصاً جریان کردی عراق تعامل صحیح داشته باشد؛ به عبارتی دیگر آنها اعقاد دارند که یکی از دلایل ضعف نوری مالکی عدم وجود هماهنگی و همگرایی با احزاب مخالف و برخی جریانات موافق در داخل عراق بود، به این جهت است که امروز فضای سیاسی عراق کارنامه چند سال اخیر العبادی را مثبت ارزیابی می‌کند. این در حالی است که رقم بودجه در زمان مالکی نزدیک به ۱۵۰ میلیارد دلار بود اما در دولت العبادی این رقم به زیر ۱۰۰ میلیارد رسید اما با این وجود احزاب توانستند حرف خود را بزنند و این همگرایی تا حدی بیشتر شد. از این جهت است که می‌گوییم العبادی و مالکی به صورت مشترک وارد کابینه نخواهند شد.

یکی از سخنان مهمی که چند روز گذشته توسط نخست‌وزیر عراق مطرح شد و دقیقاً به انتخابات پیش روی این کشور اشاره می‌کند بحث عدم اجماع احزاب سیاسی مهم مانند حزب الدعوه با جریان‌های سیاسی است که دارای قوای مسلح در عراق هستند. به صورت دقیق‌تر باید بگوییم که العبادی بر اساس قانون اساسی اجماع یا ائتلاف با جریان‌های مسلح سیاسی را خارج از چارچوب قانونی اساسی عراق دانسته و این وضعیت می‌تواند نشان دهد که انتخابات عراق به سمت تحزب و تخصصی شدن در فضای ملی پیش می‌رود.

این تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به پرونده اقلیم کردستان عراق عنوان کرد: در مورد مساله اقلیم کردستان عراق و همه پرسی استقلال آن چندین نکته وجود دارد؛ نخست اینکه ایالات متحده و اسرائیل بدون شک برای برگزاری این همه‌پرسی به اقلیم کردستان پیام مثبت فرستادند. به عبارتی دیگر اگر چراغ سبز واشنگتن و تل‌آویو نبود هیچ‌گاه مسعود بارزانی به فکر برگزاری همه‌پرسی نمی‌افتاد. در اینجا باید به یکی از اسنادی که چند روز قبل منتشر شده اشاره کنم؛ به نحوی که گفته شده ایالات متحده به اربیل پیام داده تا به مدت یک هفته پیشمرگه‌های خود را درکرکوک به صورت ثابت نگه دارند تا بتوانند از طریق سناریوی ورود نیروهای نظامی بین‌المللی یا همان کلاه‌آبی‌ها وارد کرکوک شده و سناریو را به صورت دیگری رقم بزنند. اما شاهد بودیم که آنها نتوانستند حتی یک روز در مقابل نیروهای عراقی ایستادگی کنند و نهایتاً موجب شد تا غائله کرکوک به انتها برسد، از این منظر است که می‌گوییم سناریوی خاصی در خصوص کرکوک نوشه شده بود که بن‌بست منتهی شد.

وی در پایان خاظرنشان کرد: در خصوص آینده سیاسی اقلیم کردستان باید بگویم که بهترین گزینه از سوی اتحادیه میهنی کردستان «برهم صالح» است؛ چراکه وی یک شخصیت آکادمیک و چندوجهی دارد که در عرصه بین‌المللی شناخته شده است. از این رو انتخابات آینده اقلیم بسیار پیچیده خواهد بود و به نوعی باید بگوییم که جنگ سیاسی بین احزاب را نمایان می‌کند. لذا با وجود اختلافاتی که در اقلیم کردستان وجود دارد تا هشت ماه آینده خط و خطوط سیاسی و جناح‌بندی‌ها تغییر می‌کند از این جهت باید منتظر باشیم تا ببینیم بعد از کناره‌گیری بارزانی روال سیاسی در عراق به چه سمت و سویی خواهد رفت. حتی باید دید که آیا ایالات متحده و سایر قدرت‌های بین‌المللی برای چینش جدید اقلیم دست به کار خواهند شد یا خیر؛ چراکه بدون تردید آمریکا بی‌جهت در منطقه‌ای مانند اربیل تا این اندازه سرمایه‌گذاری سیاسی و اقتصادی نمی‌کرد مگر اینکه منافع کلان در آنجا وجود داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز