خبرگزاری کار ایران

سبحانی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

«کانل دیاز» جایگزین رائول کاسترو می‌شود/کوبایی‌ها ناچار به برگزیدن کمونیسم بودند

asdasd
کد خبر : ۵۳۳۶۷۳

ممکن است عده‌ای بگویند که کوبا در حال تغییر سیاست به نفع آمریکا است اما این درست نیست؛ چراکه آمریکایی‌ها رابطه خود با کوبا را قطع کردند و در نهایت آنها بودند که در زمان دولت سابق، اقدام به برقراری مناسبات کردند. در دولت فعلی آمریکا هم صداهایی شنیده می‌شود که نشان می‌دهد در حال تطبیق دادن خود با هاوانا هستند.

«احمد سبحانی» تحلیلگر مسائل آمریکای جنوبی با اشاره به برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر کناره‌گیری «رائول کاسترو» از مقام ریاست‌جمهوری کوبا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: برای تشریح این وضعیت باید توجه داشت که رائول کاسترو در بازه زمانی پنج ماهه از قدرت (ریاست‌جمهوری) کناره‌گیری خواهد کرد اما رهبری حزب کمونیسم کوبا را همچنان به عهده خواهد داشت. این عمل قبلاً توسط برادر وی یعنی «فیدل کاسترو» انجام پذیرفت و قدرت از فیدل به رائول کاسترو منتقل شد. باید توجه داشته باشیم که رئیس جمهوری کوبا به نوعی اجرا کننده منویات حزب کمونیسم است و به این جهت باید بگوییم که ارزش رهبری حزب بیشتر از ریاست‌جمهوری است.

وی افزود: بر اساس داده‌ها و اسناد تاریخی، کوبایی‌ها نشان داده‌اند که انسان‌های هوشمندی هستند و مواضع خود را پیگیری می‌کنند. اگر به دوران فروپاشی شوروی برگردیم، می‌بینیم که در آن زمان شهروندان کوبا زیر فشارهای زیادی قرار داشتند اما از آرمان‌های خود دست نکشیدند. در حالت فعلی و با توجه به شرایط موجود سعی دارند تا سیاست‌های متناسب با وضعیت کنونی اتخاذ کنند. ممکن است عده‌ای بگویند که کوبا در حال تغییر سیاست به نفع آمریکا است اما این درست نیست؛ چراکه آمریکایی‌ها رابطه خود با کوبا را قطع کردند و در نهایت آنها بودند که در زمان اوباما اقدام به برقراری مناسبات کردند. در دولت فعلی آمریکا هم صداهایی شنیده می‌شود که نشان می‌دهد در حال تطبیق دادن خود با هاوانا هستند.

آنطور که پیش‌بینی شده جانشین رائول کاسترو «کانل دیاز» معاون رئیس جمهور خواهد بود. لذا رائول کاسترو که تاکنون ریاست جمهوری و رهبری حزب را بر عهده داشته است، در آینده نزدیک فقط در کسوت رهبری حزب کمونیسم کوبا مشغول به کار خواهد شد و گزینه‌ای که معرفی خواهد شد قطعناً از حزب کمونیسم خواهد بود.

مدیر کل سابق آمریکای لاتین وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا خروج کاسترو از قدرت تاثیری روی بحران ونزوئلا خواهد داشت یا خیر، گفت: آنچه که در ونزوئلا اتفاق افتاد از جنس خود بوده و تماماً به کوبا یا حتی شخص «هوگو چاوز» بر نمی‌گردد؛ چراکه بحران ونزوئلا ریشه قدیمی دارد. نهضت چاوز نماینده گروهی بود که همیشه در حاشیه بوده‌اند و آنچه که در ونزوئلا رخ داد، ریشه در وابستگی شدید این کشور به درآمدهای نفتی بود که دهه‌های گذشته هم به همین روال بوده است. علاوه بر آن نبود شخصیت کاریزماتیک مانند چاوز به علاوه نفوذ شدید سرویس اطلاعاتی آمریکا (سیا) در این کشور باعث شده تا بحران ونزوئلا تشدید شود؛ اما اگر قیمت نفت را بهبود ببخشند بدون تردید وضعیت ونزوئلا درست خواهد شد.

کوبایی‌ها استاد انتقال قدرت در جغرافیای آمریکای لاتین هستند. نمونه آن را در زمان انتقال قدرت از فیدل به رائول مشاهده کردیم و همچنین در زمان فروپاشی شوروی هم این وضعیت نمایان شد. لذا آنچه که در کوبا خواهد گذشت، بر اساس اراده ملی به پیش خواهد رفت و نمی‌توانیم بگوییم که کشورهای انقلابی حاضر در جنوب آمریکا همیشه در مشکل غوطه‌ور بوده‌اند. برای اثبات این موضوع بهتر است به نرخ رشد اقتصادی بولیوی نگاه بیاندازیم.

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا پایان کمونیسم در کوبا به منظور پایان سوسیالیسم در ونزوئلا خواهد بود یا خیر، یادآور شد: این کوبایی‌ها نبودند که کمونیسم را انتخاب کردند بلکه آنها به دنبال انقلابی که توسط فیدل کاسترو و چه‌گوارا در این منطقه صورت گرفت و به دنبال استقلال خود بودند با تحرکات منفی آمریکایی‌ها روبه‌رو شدند؛ به بیانی گویاتر رفتار آمریکایی‌ها به صورتی بود باعث شد کوبایی‌ها به سمت کمونیسم گرایش پیدا کنند و اساساً چاره‌ای جز این انتخاب نداشتند. حتی می‌توان گفت اگر وضعیت کوبا رو به بهبود برود آنها می‌توانند زندگی آزادانه با خارج خود داشته باشند و روابط عمیقی با دنیا برقرار کند. اما در مورد سوسیالیسم باید بگویم که بسیاری از کشورهای اروپایی هم اکنون از سوسیالیسم تبعیت می‌کنند. به‌رغم اینکه کوبا فقیر بوده اما در موضوعات بهداشتی، آموزشی و ورزشی از بسیاری از کشورها در سطح بالاتری قرار دارد. از این جهت امکان دارد سوسیالیسم رقیق شده را شاهد باشیم.       

   

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز