خبرگزاری کار ایران

کارشناس آمریکایی:

ایالات متحده باید استراتژی خود را در افغانستان تغییر دهد

asdasd
کد خبر : ۵۲۸۹۶۹

یکی از کارشناسان آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن باید استراتژی خود در افغانستان را تغییر داده و درباره شرایط مختلف بیاندیشد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «آلن بن مایر» کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با رادیو اسپوتنیک تصریح کرد که گفته‌های «دونالد ترامپ» مبنی بر تغییر استراتژی آمریکا در افغانستان و افزایش نیروهای نظامی ایالات متحده در این کشور با واقعیت در میدان تفاوت بسیار دارد.

وی تصریح کرد که طالبان حدود یک سوم و حتی نیمی از افغانستان را به اشغال خود در می آورد و دولت افغانستان هیچ نفوذی در این مناطق ندارد. علاوه بر این فعالیت‌های تروریستی در افغانستان در چند ماه اخیر افزایش یافته است و هیچ دلیلی مبنی بر تغییر این وضعیت در آینده نزدیک افغانستان وجود ندارد.

آلن بن مایر اضافه کرد که مبارزه با تروریست‌هایی که قصد حمله به آمریکا یا متحدان این کشور را دارد یک چیز است ولی این بدین معنا نیست که آمریکا برای حضور نظامی گسترده در افغانستان برنامه‌ریزی کند.

وی افزود که افزایش چهار هزار نفری نظامیان آمریکایی در افغانستان که ترامپ قصد انجام این کار را دارد به طور کلی چیزی را تغییر نمی دهد چرا که ما پیش تر ۱۴۰ هزار نیروی نظامی در افغانستان داشتیم اما هیچ تغییر مهمی ایجاد نشد و اضافه کردن چهار هزار نیروی دیگر نمی‌تواند وضعیت را بهبود ببخشد.

این کارشناس آمریکایی خاطرنشان کرد که آمریکا باید نیروهای خود از افغانستان را خارج کند و در مقابل نیروی نظامی محدودی را در این کشور برای مقابله با حملات تروریستی نگه داشته و همچنین از دولت این کشور حمایت مالی کند.

بن مایر بر نقش پاکستان در حملات تروریستی در افغانستان تاکید کرد و افزود که برخی از تررویست‌ها از داخل پاکستان به نیروهای دولتی افغانستان حمله کرده و سپس مجددا به داخل خاک پاکستان می گریزند.

وی با اشاره به این امر تاکید کرد که این موارد نشان‌دهنده این است که اسلام‌آباد واقعا علاقه‌مند به پیشرفت روند صلح میان دولت افغانستان و طالبان نیست.

این کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه تاکید کرد که دولت آمریکا باید فشار خود را بر پاکستان برای عدم حمایت از طالبان را افزایش دهد.

وی در ادامه افزود که هند و روسیه از دیگر بازیگران علاقه‌مند به رویدادهای افغانستان هستند.

بن مایر تاکید کرد هیچ راه‌حل نظامی برای مساله افغانستان وجود ندارد و اگر آمریکا این قضیه را درک کند، به دنبال راه‌حل‌های دیگر از جمله مذاکره با نیروهای میانه‌روی طالبان می‌رود.

وی اظهار داشت که چنین توافقی به شدت به حمایت قبایل محلی افغانستان محتاج است.

این کارشناس آمریکایی اضافه کرد که قبایل افغان باید آماده پایان دادن به حضور و مداخله بیگانگان در مساله داخلی کشور خود بوده و من فکر می‌کنم آمریکا می‌تواند با ارائه کمک‌های مالی به این قبایل که قطره‌ای در مقابل دریای هزینه‌های مورد نیاز برای جنگ در افغانستان است این قبایل را با خود همراه کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز