خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از مرتضی مکی؛

جی ۲۰، بایکوت ترامپ توسط اروپا

asdasd
کد خبر : ۵۰۹۳۱۶

اروپا به این نتیجه رسیده است که نمی‌تواند رئیس‌جمهوری آمریکا را به عنوان شریک قابل اعتماد خود بداند، چراکه وی به هیچ توافق بین‌المللی پایبند نخواهد بود.

 «مرتضی مکی» کار‌شناس مسائل اروپا طی یادداشتی به تحلیل ابعاد گوناگون اجلاس گروه بیست (جی ۲۰) در سال جاری میلادی پرداخت و مهم‌ترین محور آن را هدف قرار گرفتن دونالد ترامپ توسط اروپا دانست.

متن این یادداشت به این شرح است:

حاشیه‌های این دوره از اجلاس گروه بیست پررنگ‌تر از متن آن بود. حضور ترامپ و خانواده وی به علاوه تجمعات اعتراضی در هامبورگ از موضوع‌های بود که تمامی رسانه‌های داخلی و خارجی به آن پرداختند. یکی از موضوع‌های مهمی که در این بین مطرح شد، بحث توافق آب و هوایی پاریس بود که حملات متعدد سیاستمداران اروپایی به ترامپ را نمایان کرد.

 باید به خاطر داشته باشیم که در ماه‌های گذشته شاهد انتقاد صریح ترامپ از موافقت‌نامه آب و هوای پاریس بودیم که دامنه این اختلافات در نشست گروه بیست به صورت کامل عیان شد. در محورهای سیاسی، موضوع سیاست‌های حمایتی آمریکا و مباحث امنیتی به خصوص بحث ناتو مجدداً از سوی اروپا به انتقاد گرفته شد و تمامی این مسائل نشان داد که اروپا، آمریکا را شریک قابل اطمینانی برای خود نمی‌داند. هرچند ترامپ خروجی نشست گروه بیست را بسیار موفقیت‌آمیز ارزیابی کرده بود اما واقعیت این است که اروپا با سیاست‌های ترامپ و نگرش‌های وی در مورد توافق‌های بین‌المللی با مشکل مواجه شده است.

اروپایی‌ها معتقدند که آمریکا همانند گذشته وجهه و جایگاه رهبری سیاسی و اقتصادی جهان را ندارد. از این جهت شاهد بودیم که آنگلا مرکل در خصوص راهبرد کلان اروپا، پس از پیروزی ترامپ تا به امروز انتقاداتی را علیه وی علنی کرده است. لذا این نشان می‌هد که برلین به عنوان رهبر اتحادیه اروپا در سیاست‌های ترامپ تردید دارد و آن را قابل اطمینان نمی‌داند.

 مساله دیگر موضوع بند ۵ پیمان سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بود که باز هم نگرانی‌های اروپا نمایان شد. دولت‌های حاکم بر قاره سبز بر این عقیده‌اند که ترامپ مجدداً در بحث ناتو، اروپا را به چالش خواهد کشید و از این جهت راهبردهای خود برای مواجه با آمریکا را تغییر خواهند داد.

اروپایی‌ها درصدد هستند آمریکا را در خاورمیانه سرگرم نگه دارند تا با سیاست‌های جدید کاخ سفید مواجه نشوند. از این منظر خود اتکایی اروپایی‌ها و موضوع‌های اقتصادی و امنیتی بیش از پیش برجسته خواهد شد. بنابراین اوج تحولات نشست گروه بیست در سال جاری میلادی را باید نمایان شدن شکاف میان اروپا دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز