خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت وگو با ایلنا بررسی کرد:

دلایل ورود بریتانیا، آمریکا و اردن به خاک سوریه/ سناریو‌های جدید تامین منافع اروپا در غرب‌آسیا

asdasd
کد خبر : ۴۹۰۴۳۴

ورود نظامی آمریکا، بریتانیا و اردن نشان دهنده رونمایی تدریجی از سیاست‌های واشن\تن در سوریه است اما نمی‌توانیم وقوع درگیری میان آنها با ارتش سوریه و متحدانش را متصور بدانیم.

«قاسم محبعلی» تحلیلگر مسائل منطقه با اشاره به ورود نظامیان آمریکا، بریتانیا و اردن به خاک سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در حالت کنونی باید سوریه را نقطه رقابت بین‌المللی دانست که مبارزه با داعش در محوریت آن قرار دارد. به گونه‌ای که پس از آزادسازی کامل عراق مجدداً شاهد ورود تروریست‌های داعش به سوریه خواهیم بود و نهایتاً بحران سوریه وارد فاز جدیدی می‌شود. در این بین کشورهایی که در پرونده سوریه دخیل هستند و بحث مبارزه با داعش را دنبال می‌کنند، به صورت کاملاً مشخص به دنبال سهم‌خواهی خود از پرونده سوریه در وضعیتی فعلی هستند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر این است که در وضعیت فعلی آرام آرام سیاست‌های ترامپ مشخص می‌شود که در فاز اصلی آن مساله کنار زدن ایران و حزب‌الله لبنان است. به گونه‌ای که یکی از محورهایی که نیروهای اردن، بریتانیا و آمریکا در ورود نظامی خود به سوریه دنبال می‌کنند بحث به حاشیه راندن نیروهای بومی سوریه و متحدان آنها است. به گونه‌ای که در زمان دولت اوباما یک خلاء قدرت در فضای میدانی و سیاسی سوریه به وجود آمد و روسیه و ترکیه توانستند در آن اقدام به سهم‌خواهی کنند. از این منظر، ترامپ در صدد است تا علاوه بر قدرت‌نمایی در سوریه تا حدودی روسیه، ایران و سوریه را به صورت غیر مستقیم مورد خطاب قرار دهد.

در ساختار سیاسی ایالات متحده، جمهوری‌خواهان از گذشته تاکنون به حضور نظامی و امنیتی در جهت کسب منافع خود اصرار داشتند و در مقابل، دموکرات‌ها روی موضوع‌های اقتصادی و تجاری برای کسب منافع خود تکیه دارند. لذا با توجه به ورود ترامپ به کاخ سفید و اعزام تدریجی نیروهای آمریکایی به سوریه باید بگوییم که سیاست‌های ترامپ به تدریج در حال نمایان شدن در منطقه است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با تاکید بر نقش کشورهای اروپایی در پرونده سوریه عنوان کرد: وضعیت حضور کشورهای اروپایی در سوریه در مقایسه با سال‌های گذشته کاملاً متفاوت است. به گونه‌ای که نخست‌وزیر بریتانیا در دیدار با مسئولان برخی از کشورهای عربی منطقه اعلام کرده که با تمامی قدرت علیه بشار اسد و ایران اقدام خواهند که در گستره این اقدام‌ها روسیه هم مد نظر قرار خواهد گرفت. از جهتی دیگر، روی کارآمدن «امانوئل ماکرون» به عنوان رئیس جمهوری جدید فرانسه یک هم نوایی و همگرایی جدیدی میان سیاست‌های پاریس و واشنگتن در سوریه به وجود خواهد آورد که باید بگوییم احتمال دارد نگاه اتحادیه اروپا به برخی از مسائل تغییر کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها پس از شلیک موشک‌های خود به پایگاه هوایی الشعیرات این پیام را در سطح نظام‌ بین‌الملل و حتی منطقه خاورمیانه مخابره کردند که هر زمانی که صلاح ببینند می‌توانند اقدام به کنشگری سخت در سویه کنند که در امتداد آن روسیه هم مورد خطاب قرار می‌گیرد. در اینجا جای دارد به سفر ترامپ اشاره شودچراکه دیدار ترامپ با مقام‌های ریاض می‌تواند تا حدی بر آینده منطقه و خصوصاً جریان تروریستی به راه افتاده تاثیر مستقیم بگذارد. اما باید توجه داشته باشیم که نظامیان آمریکا، بریتانیا و اردن به هیچ وجه با ارتش سوریه و متحدان آن درگیر نمی‌شوند. چراکه بدون تردید بحث از حالت جنگ منطقه‌ای به یک درگیری بین‌المللی تبدیل می‌شود و در ادامه احتمال حضور ناتو به میان می‌آید و سوریه به کانون نزاع بین‌المللی تبدیل خواهد شد.              

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز