خبرگزاری کار ایران

محبعلی در گفت‌وگو با ایلنا بررسی کرد:

عربستان و مانع‌تراشی اتحادیه عرب برای دمشق

asdasd
کد خبر : ۴۵۵۹۳۷

پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب و مطرح کردن آن توسط روسیه به دلیل اجماع کشورهای عضو به رهبری عربستان علیه دمشق به بن‌بست خواهد رسید.

«قاسم محبعلی» تحلیلگر مسائل غرب‌ آسیا در بررسی و امکان‌سنجی پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا بیان کرد: موضوع پیوستن دوباره سوریه به اتحادیه عرب را باید از چند منظر مختلف مورد واکاوی قرار داد. نخست اینکه سوری‌ها پس از آن که سازمان ملل علیه آنها قطعنامه‌ صادر کرد و با توجه به شرایط امنیتی و سیاسی کشورشان به صورت مستقیم از اتحادیه عرب خارج شدند. از این جهت برای پیوستن مجدد به این اتحادیه روند مشخصی وجود دارد که می‌بایست طی شده و در این روند بدون شک کشورهای عضو اتحادیه اقدام به نظردهی خواهند کرد.

وی اضافه کرد: به عبارتی دیگر باید اجماع برای بازگشت سوریه به اتحادیه عرب از سوی کشورهای عضو حاصل شده و اکثریت آنها به این موضوع رأی مثبت بدهند اما بدون تردید مخالفت‌هایی در این بین صورت خواهد گرفت. چراکه عربستان سعودی به عنوان مخالف دولت سوریه و حامی مخالفان آن نقش محوری ایفا خواهد کرد و بدون تردید از ورود مجدد سوریه به اتحادیه عرب جلوگیری می‌کند. ممکن است کشورهایی مانند عراق، لبنان، مصر و حتی الجزایر با ورود مجدد سوریه به اتحادیه عرب موافقت کنند اما از حیث ساختاری، اساسنامه اتحادیه عرب بر اجماع کشورهای عضو در این خصوص و همچنین نهادهایی مانند شورای همکاری خلیج فارس تاکید دارد.

این تحلیلگر منطقه با بیان اینکه مواضع ترامپ می‌تواند مانعی دیگر در این پرونده باشد، گفت: با توجه به مواضع اتخاذ شده از سوی دونالد ترامپ در خصوص کشورهای اسلامی و همگرایی واشنگتن با ریاض، بدون تردید ورود سوریه به اتحادیه عرب تا حدود زیادی غیرممکن خواهد بود. از جهتی دیگر آنها معتقد هستند که سوریه به دلیل مسائلی که پیش آمده و با وجود صدور قطعنامه‌های مختلف از سوی شورای امنیت به نوعی مشروعیت خود را از دست داده و روس‌ها در تلاش هستند تا بتوانند وجهه بین‌المللی دمشق را تا حدود زیادی افزایش داده و بازسازی کنند.

وی در پایان یادآور شد: در بررسی این‌که چرا روس‌ها در صدد هستند تا موضوع پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب را کلید بزنند، باید گفت که این مساله به نوعی در جهت منافع آنها قلمداد می‌شود. به طوری که روسیه می‌خواهد از این طریق و از کانال مصالحه با کشورهای اسلامی در این پرونده، با اعراب ارتباط برقرار کرده و حتی اقدام به امتیازدهی و امتیازگیری کند. لذا با توجه به وضعیت فعلی سوریه در نظام بین‌المللی و همچنین هجمه‌های متفاوت کشورهای منطقه و متحدان غربی و اروپایی آنها، به نظر نمی‌رسد که پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب محقق شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز