خبرگزاری کار ایران

زارعی در گفت‌وگو با ایلنا:

مبارزه با داعش و پاک‌سازی «رقه» با سه هزار نیرو میسر نیست/ حمایت مصر از «احمد الجربا» مانور رسانه‌ای است

asdasd
کد خبر : ۴۵۵۹۲۴

آموزش سه هزار نیروی بومی توسط آمریکا برای پاک‌سازی رقه معادله‌ای مجهول و نامفهوم است چراکه زمین بازی سوریه با عراق و افغانستان متفاوت است.

«سعدالله زارعی» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد آموزش سه هزار نفر از نیروهای معارضان سوری برای شرکت در عملیات آزادسازی رقه عنوان کرد: پروژه آزادسازی رقه یکی از موضوعاتی است که آمریکا  از سال‌های گذشته تاکنون به عنوان یکی از برنامه‌های خود در فهرست اهداف خود گنجانده است. تا جایی که گفته شده بود نیروهای کُرد توانسته‌اند تا ۲۵ کیلومتری رقه پیشروی کنند که البته با واکنش تند داعش روبه‌رو شدند و نهایتاً مجبور به عقب‌نشینی شدند و در اینجا سناریوی آمریکایی‌ها برای استفاده از کردها ناکام ماند.

وی افزود: سخنان «احمد الجربا» رئیس حزب معارض «الغد السوری» در مورد آموزش سه هزار نیروی بومی توسط نظامیان آمریکا برای پاک‌سازی رقه که عمدتاً از ساکنان دیرالزور، حسکه و رقه هستند را نمی‌توان موضوع جدیدی قلمداد کرد. چراکه سخنان و اظهارنظرهای اخیر وی را باید در قالب طرح قبلی آمریکا برای پاکسازی رقه دانست و به نظر نمی‌رسد که به این زودی عملیات علیه داعش در رقه صورت بگیرد. البته روسیه و مابقی جناح‌ها می‌دانستند که آمریکا در حسکه حضور دارد و با کردها بر سر یک موضوع فعال هستند و حتی نیروهای حزب دموکراتیک سوریه هم توسط غربی‌ها آموزش داده شدند اما به هر ترتیب این‌که چه روندی در این بین صورت خواهد گرفت و مدل عملیات به علاوه کنشگری قدرت‌ها به چه صورت خواهد بود، دقیقاً مشخص نیست.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به حمایت نسبی مصر از احمد الجربا اظهار داشت: این‌که دیده می‌شود در برخی از رسانه‌ها، مصری‌ها از وی حمایت می‌کنند تا حدود زیادی تنها در جهت تطهیر چهره وی و همچنین مطرح کردن آن به عنوان بازیگر جدید در عرصه میدانی سوریه قلمداد می‌شود. اما واقعیت این است که خاستگاه اصلی احمد الجربا، جناح اخوان‌المسلمین است و از این جهت بعید به نظر می‌رسد که قاهره از این شخص حمایت کند. از این جهت باید به اصل و منبع این خبر شک کرد چراکه مصر در ماه‌های اخیر مواضع خود را رسماً اعلام کرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به تجربه پنج ساله جنگ سوریه به نظر نمی‌رسد که این طرح آمریکا بتواند در صحنه عمل، اجرایی شود و برای غربی‌ها مثبت قلمداد شود. باید توجه داشت که در پرونده سوریه نمی‌توان به صورت دقیق اقدام به طرح‌ریزی و حتی ثبت زمان مشخص برای شروع و پایان یک عملیات کرد. حتی مدل عملیات‌ها و همچنین برآوردهای نظامی هم ممکن است با توجه به سیال بودن نیروها و موضوع‌های غیر مترقبه غلط از آب در بیاید. از این نظر بدون تردید در پاک‌سازی رقه تنها این سه هزار نفر نمی‌توانند اقدام به سرنگونی داعش در رقه کنند و احتمالاً سناریوهای دیگری جایگزین یا به صورت مکمل به میان بیاید.        

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز