خبرگزاری کار ایران

پارلمان کلمبیا قانون عفو شورشیان فارک را تصویب کرد

پارلمان کلمبیا قانون عفو اعضاء گروه فارک را به تصیب رساند.

به گزارش ایلنا به نقل از یورونیوز، پارلمان کلمبیا روز چهارشنبه قانونی را تصویب کرد که به موجب آن، اعضای گروه انقلابی کلمبیا موسوم به فارک مورد عفو قرار می گیرند. این قانون شامل آن دسته از اعضای این گروه می شود که مرتکب جرائم بزرگ مانند قتل نشده باشند.

نیروهای مسلح فارک بین ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ نفر تخمین زده می شوند که در مناطق مختلفی از این کشور مستقر هستند و در حال حاضر میان ارتش کلمبیا و این نیروها آتش بس حاکم است.

تصویب این قانون عفو، نخستین گام از اجرای توافقنامۀ صلح بدست آمده میان دولت و رهبران فارک در بیست و چهارم نوامبر گذشته است. بسیاری از اعضای اپوزیسیون کلمبیا که با این قانون مخالف بودند بهنگام رای گیری صحن پارلمان این کشور را ترک کردند.

خوآن فرناندو کریستو، وزیر کشور کلمبیا پس از تصویب این قانون به خبرنگاران گفت: « تصویب این قانون به آن معناست که مسیر خلع سلاح اعضای فارک ظرف سه ماه نخست سال آینده تضمین شده است و به طور خلاصه پایان ۵۲ سال جنگ و تنش در این کشور است. حالا همه چیز در دستان سازمان ملل است تا اجرای تمامی بندهای این توافق آغاز شود و خلع سلاح صورت بگیرد.»

این توافق نخستین بار میان فارک و دولت کلمبیا در ۲۶ سپتامبر به امضا رسید اما به دلیل مخالفت مردم کلمبیا در یک همه پرسی، مذاکرات مجددا میان فارک و دولت کلمبیا آغاز شد.

سرانجام روز بیست و چهارم نوامبر توافق جدیدی میان رهبران فارک و خوآن مانوئل سانتوس منعقد شد و اینبار رئیس جمهوری کلمبیا بدون توسل به همه پرسی مستقیما این توافق را برای تصویب به کنگره فرستاد.

این توافق به نیم قرن جنگ داخلی در کلمبیا که منجر به کشته شدن دست کم ۲۶۰ هزار نفر و مفقود شدن نزدیک به ۵۰ هزار نفر منجر شده است، پایان می‌دهد.

کد خبر : ۴۴۲۷۵۶