خبرگزاری کار ایران

معاون رئیس‌جمهوری افغانستان متهم به ربودن و شکنجه رقیب شد

معاون اول رئیس جمهور افغانستان به اتهام ربودن و شکنجه کردن یک رقیب سیاسی متهم شد.

به گزارش ایلنا «عبد الرشید دوستم» معاون اول رئیس جمهور افغانستان متهم به ربودن و ضرب و شتم یکی از رقبای سیاسی خود شد.

دوستم که جنگ سالار سابق افغانستان به شمار می‌رود بر اساس یک گزارش منتشر شده در نیویورک تایمز و بنابر گواهی صد‌ها نفر مرتکب جنایاتی همچون بازداشت، ضرب و شتم و نقض حقوق بشر علیه «احمد ایشچی» از مخالفان سیاسی خود و معاون پیشین حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان شده است.

ایشچی در این باره اظهار داشت که دوستم به وی گفته است: «من می‌توانم تو را بکشم و هیچ کس هم نمی‌تواند از من بپرسد که چرا این کار را کرده‌ام».

ایشچی به «یو. اس دیلی» گفت که من در خانه دوستم زندانی شده بودم و مکررا مورد ضرب و شتم قرار می‌گرفتم.

سخنگوی دوستم در این باره با تکذیب هرگونه سوء استفاده یا ضرب و شتم فیزیکی گفت دوستم به دلیل سفر خارجی «محمد اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان مسئول بوده و ایشچی به اتهام کمک مالی به مخالفان و همچنین مسائل مربوط به امنیت توسط نیروهای امنیتی افغانستان دستگیر شد.

وی اضافه کرد این حرکت‌های تخریبی در راستای تخریب معاون اول رئیس‌جمهوری توسط محافل ناشناخته است.

هیچ کس بالا‌تر از قانون نیست

دفتر ریاست جمهوری افغانستان وعده داده است تحقیقات کاملی در خصوص اتهام‌های وارده توسط ایشچی صورت می‌پذیرد.

 «هارون چاخانسوری» سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد هیچ کس در دولت افغانستان بالا‌تر از قانون نیست و حاکمیت قانون و پاسخگویی به آن از خود دولت شروع می‌شود و ما کاملا به آن متعهد هستیم.

سفارتخانه‌های برخی از کشورهای غربی در کابل نیز در خصوص اتهامات وارده به معاون رئیس جمهوری افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

سفارت آمریکا در بیانیه‌ای نگرانی جدی خود از بازداشت غیر قانونی ایشچی توسط معاون رئیس‌جمهوری افغانستان را اعلام کرد.

مقام‌های اتحادیه اروپا، استرالیا، کانادا و نروژ نیز در تماس تلفنی خواهان حرکت جدی دولت افغانستان به منظور بررسی سریع این اتهام‌ها شدند.

دوستم در سال ۲۰۱۴ میلادی ضمن تلاش‌های اشرف غنی برای جلب حمایت قومیت ازبک‌ها به حکومت وحدت ملی افغانستان پیوست اما اکنون با اتهام‌های نقض حقوق بشر مواجه شده است.

 

کد خبر : ۴۳۸۰۸۶