خبرگزاری کار ایران

دبیرکل ناتو خواستار شد؛

غرب به اعمال فشار علیه روسیه ادامه دهد

دبیرکل ناتو از کشورهای غربی خواست به اعمال فشار علیه روسیه ادامه دهند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو، هم‌پیمانان غربی این سازمان را به اعمال فشار‌های دیپلماتیک و تحریم روسیه تا زمانی که از توافق صلح در اوکراین حمایت کند، فراخواند.

استولتنبرگ امروز – چهارشنبه – در پی گفت‌و‌گو‌ها با وزرای امور خارجه ناتو و اوکراین، به خبرنگاران گفت که «افزایش گسترده نقض آتش‌بس» در مناطق جنگ‌زده شرق این اتحاد جماهیر شوروی سابق، رخ داده است.

وی گفت:« جامعه بین‌الملل باید به فشار بر روسیه برای احترام به تعهدات خود، به خصوص در زمانی که شرایط امنیتی در شرق اوکراین حاد باقی مانده، ادامه دهد.»

بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ نفر از آوریل سال ۲۰۱۴ در شرق اوکراین کشته شده‌اند. جدایی‌طلبان مورد حمایت روسیه در این منطقه در حال نبرد با نیرو‌های ارتش اوکراین هستند. روسیه و اوکراین یکدیگر را به کم‌کاری در پایان دادن به درگیری‌های متهم کرده‌اند.

یک جلسه در هفته گذشته با حضور وزرای امور خارجه روسیه، اوکراین، فرانسه و آلمان به قصد ترمیم فرآیند شکننده صلح در این کشور، بدون نتیجه پایان یافت که این موضوع پرسش‌های تازه‌ای در رابطه با اینک‌ه آیا این فرآیند کارا است، مطرح کرده است.

وی گفت: «‌دیپلماسی تنها راه‌حل کارآمد به درگیری‌های اوکراین است، در نتیجه تاسف‌آور است که جلسه هفته گذشته بدون نتیجه باقی مانده است.»

اتحادیه اروپایی تحریم‌هایی را علیه روسیه در رابطه با درگیری‌های اوکراین اعمال کرده است. برخی از این لوایح قرار است تا ماه ژانویه تمدید شود اما به واسطه شکاف‌های به وجود آمده میان کشور‌های اروپایی و برخی از کشور‌ها با ارتباطات قوی انرژی و تجارت با روسیه خواستار لغو این تحریم‌ها هستند.

روابط با مسکو از زمانی که نیروهای روسیه شبه‌جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴ به این کشور ملحق کرد، تحت فشار بالا بوده است. استولتنبرگ گفته است که این اشغال به رسمیت شناخته نخواهد شد.

در پی توقف گفت‌و‌گو‌ها میان روسیه و ناتو جلسه مشترک آن‌ها تنها دو بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند.

 

کد خبر : ۴۳۵۸۲۰