خبرگزاری کار ایران

نگرانی مجلس افغانستان از آزادی زندانی‌های حزب حکمتیار و طالبان

شماری از اعضای مجلس افغانستان از پیامدهای خطرناک رهایی زندانیان حزب اسلامی در کشور ابراز نگرانی می‌کنند.

به‌ گزارش ایلنا به نقل از صدای افغان،‌ اعضاء مجلس سنا که در نشست امروز یکشنبه این مجلس صحبت می‌کردند، اعلام کردند که براساس تفاهم‌نامه صلح با حزب اسلامی قرار است حدود ۲ هزار زندانی حزب اسلامی آزاد شود.

گفته شده که برخی از اعضای برجسته گروه طالبان نیز قرار است همراه زندانیان حزب اسلامی آزاد شوند.

به گفته این اعضاء مجلس افغانستان، نگرانی‌هایی وجود دارد که رهایی این زندانیان مانند گذشته برای کشور دردسرساز خواهد شد.

بر اساس تفاهم‌نامه صلح میان "دولت وحدت ملی" و "حزب اسلامی گلبدین حکمتیار"، هیات مذاکره‌کننده این حزب با دیدار از زندان‌های کشور، به شناسایی اعضای دربندِ این حزب می‌پردازد و اعضای حزب اسلامی بعد از شناسایی از زندان آزاد خواهند شد.

امین کریم، رئیس هیات مذاکره کننده حزب اسلامی حکمتیار چند روز قبل گفت که قرار است چهارصد زندانی این حزب در جریان هفته پیش رو آزاد شوند.

گفته می‌شود در میان این زندانیان که قرار است آزاد شوند، شماری از زندانیان طالبان، قاچاقچی‌های مواد مخدر و متهمان به جرم‌های جنایی حضور دارند.

"فضل‌هادی مسلمیار"، رئیس مجلس سنا از حزب اسلامی حکمتیار می‌خواهد تا از تفاهم‌نامه صلح با حکومت وحدت ملی سوءاستفاده نکند.

آقای مسلمیار تاکید کرد که تنها زندانیان سیاسی و معتقد به صلح با دولت افغانستان از زندان آزاد شوند تا در آینده برای مردم مشکل‌ساز نشوند.

با این‌ حال سناتورها از دولت می‌خواهند تا در رهایی زندانیان حزب اسلامی دقت بیشتر را به خرج دهند.

بر مبنای گفته‌های حزب اسلامی، این حزب عملاً ۲۶۰۰ زندانی در بازداشتگاه‌های افغانستان دارد.

منابع امنیتی نیز تایید کرده‌اند که قرار است با چهره و هویت زندانیان حزب اسلامی، شماری از افراد وابسته به گروه طالبان، قاچاقچی‌های مواد مخدر و زندانی‌هایی که پرونده‌های جنایی دارند، از بازداشتگاه‌ها بیرون کشیده شوند.

در دوره حاکمیت حامد کرزی چندین بار زندانیان طالبان از بازداشتگاه‌ها آزاد شدند اما پس‌ از مدتی دیده شد که این زندانیان سلاح به دست گرفته و دوباره در سنگرهای طالبان با دولت وارد جنگ شدند.

کد خبر : ۴۳۴۵۶۸