خبرگزاری کار ایران

بهمن در گفت‌وگو با ایلنا:

رای مثبت اسرائیل به قطعنامه سازمان‌ ملل، ابزارسازی علیه مسکو است/ تل‌آویو خواهان افزایش حمایت مسکو از خود است

تل‌آویو به نوعی با رای دادن به قطعنامه ضد روسی سازمان‌ ملل در صدد مخابره این سیگنال به سمت روسیه است که مسکو باید همانند آمریکا از اسرائیل در شورای امنیت و سایر نهادهای بین‌المللی حمایت کند.

«شعیب بهمن» کارشناس مسائل روسیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در مورد تنش‌های جدید میان اسرائیل و روسیه عنوان کرد: در مورد تنش‌هایی که به عنوان خروجی رای مثبت اسرائیل به قطعنامه سازمان‌ ملل در مورد جزیره کریمه نمایان شده است، باید به روابط میان اسرائیل و روسیه به خصوص تاریخ حضور یهودیان در جامعه روسیه نگاهی گذرا بیندازیم. به گونه‌ای که پس از نگاه منفی جامعه روسیه و حتی رهبران شوروی سابق به ویژه استالین به یهودیان شاهد بودیم که تنش‌ها تا حدود زیادی افزایش پیدا کرد و حتی موجب مهاجرت آنها از خاک شوروی شد. با گذشت زمان یهودیان توانستند نفوذ خوبی در ساختار اقتصادی و سیاسی روسیه صورت دهند و از این روابط به نفع خود استفاده کنند. در مقابل، چیزی حدود یک پنجم جمعیت سرزمین‌های اشغالی از اتباع روس‌تبار تشکیل می‌شود که در کابینه‌های مختلف و احزاب گوناگون اسرائیل شاهد حضور روس‌ها بوده‌ایم و از این نظر باعث شده تا در سال‌های گذشته روابط بین اسرائیل و روسیه تا حدودی آرام شود.

وی افزود: در سالیان گذشته اختلاف‌هایی میان دو طرف در خصوص حوزه‌های مختلف از جمله غرب آسیا وجود دارد که عده‌ای معتقدند مسیر همکاری‌ها برای دو طرف تا حدود زیادی بسته شده بود. به خصوص اینکه احتمال به وجود آمدن و روی دادن مناسبات اقتصادی و تسلیحاتی در این بین یکی از عواملی است که می‌تواند دو طرف را به سوی یکدیگر جذب و حتی دفع کند. چراکه در دوره‌های اخیر به نظر می‌رسد روابط دو طرف بازتابی از مسائل خاورمیانه و رویدادهای جهانی را در دل خود دارد و از این لحاظ اسرائیل در صدد است تا کارت‌های خود در مورد مسکو را افزایش داده و تقویت کند.

قطعنامه‌های جدید در سازمان ملل که اسرائیل علیه روسیه و در خصوص پرونده اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه به آن رأی مثبت داد و از سوی دیگر تایید قطعنامه یونسکو علیه اسرائیل که توسط روسیه صورت گرفت، تا حدودی به عنوان یک کارت استراتژیک قلمداد می‌شود که تل‌آویو بتواند در مواقع بحران علیه مسکو استفاده کند. لذا به نظر می‌رسد رأی مثبت اخیر اسرائیل در خصوص محکوم کردت تحرکات کرملین در پرونده اوکراین، تا حدودی ابزارسازی برای استفاده علیه روسیه باشد. چراکه در این حالت نمی‌توان عکس‌العمل تل‌آویو را نوعی راهبرد عمیق ضد روسیه تلقی کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این‌که اسرائیل درصدد جذب حمایت‌ مسکو از خود است، اظهار کرد: از منظر دیگر باید مدنظر داشته باشیم تل‌آویو به نوعی با رای دادن به قطعنامه ضد روسی سازمان‌ ملل در صدد مخابره این سیگنال به سمت روسیه است که مسکو باید همانند آمریکا از اسرائیل در شورای امنیت و سایر نهادهای بین‌المللی حمایت کند. به گونه‌ای که شاهد بودیم در طول مناقشه اعراب و اسرائیل، آمریکا از تل‌آویو حمایت کرده بود و در حالت فعلی چنین انتظاری از روسیه مطالبه می‌شود. از سوی دیگر باید به تحولات منطقه توجه شود. به صورتی که ورود روسیه به غرب آسیا و جهت‌گیری مسکو در سوریه تا حدودی به ضرر اسرائیل بوده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر به جغرافیای درگیری در سوریه نگاه کوتاهی بیندازیم، می‌بینیم که مرزهای نزدیک به سرزمین‌های اشغالی کاملاً متزلزل است و حتی زمانی که قرار بر ورود روسیه به خاک سوریه شده بود، اسرائیلی‌ها در ملاقات‌ها و تماس‌های پیاپی در صدد کسب اطمینان از مسکو برای امن نگه داشتن مرزهای اراضی اشغالی بودند. لذا بهبود روابط با ایران و متحدان منطقه‌ای و استراتژیک تهران توسط روسیه اولین دغدغه اسرائیل است. چراکه تل‌آویو نگران منعقد شدن مناسبات و معاملات نظامی، اقتصادی و حتی سیاسی در این بین است و از این نظر شاهد هستیم روابط اسرائیل و روسیه تا حدودی تغییر پیدا کرده است.

کد خبر : ۴۳۲۶۰۷