خبرگزاری کار ایران

اردوغان:

رأی‌گیری پارلمان اروپا اعتباری ندارد

رئیس‌جمهوری ترکیه گفت که نتیجه‌ رای‌گیری پارلمان اروپایی در رابطه با توقف گفت‌و‌گو‌های عضویت این کشور در اتحادیه اروپایی، اعتباری ندارد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، امروز – چهارشنبه – گفت که رای‌گیری پارلمان اروپا در زمینه توقف گفت‌و‌گو‌های عضویت این کشور در اتحادیه اروپا، «از منظر ما ارزشی ندارد.» وی مجددا اروپا را به حمایت از سازمان‌های تروریستی متهم کرد.

وی، که در سی و دومین نشست وزیران کمیته دائمی همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی سازمان همکاری اسلامی موسوم به «کومسک» در استانبول سخن می‌گفت افزود: «ما بارها اعلام کرده‌ایم که به ارزش‌های اروپایی بیشتر از هر کشور اروپایی دیگر اهمیت می‌دهیم. اما ما حمایت ملموس و واقعی دوستان غربی را نمی‌ببینیم. هیچ‌کدام از تعهدات مورد نظر عملی نشده است.»

وی افزود: «‌جلسه‌ای در پارلمان اروپایی فردا برگزار خواهد شد و آن‌ها در رابطه با مذاکرات ترکیه با اتحادیه اروپایی رای خواهند داد. نتیجه این رای‌گیری هرچه که باشد، هیچ ارزشی برای ما ندارد.»

اعضای ارشد پارلمان اروپایی در روز سه‌شنبه خواستار توقف گفت‌و‌گو‌های عضویت اتحادیه اروپایی با ترکیه شدند، چرا که این کشور در پی کودتا اقدام به سرکوب کودتاچیان کرده است.

بیش از ۱۲۵ هزار نفر که شامل سربازان، دانشگاهیان، قضات، روزنامه‌نگاران و رهبران کرد می‌شدند، به دلیل حمایت از کودتا بازداشت یا از کار برکنار شده‌اند. بسیاری از گروه‌های مخالفان و حقوق بشر و برخی از متحدان غربی اعلام کرده‌اند که در تلاشند تا همه مخالفان را سرکوب کنند.

اردوغان روز سه‌شنبه گفت که لوایح و طرح‌های داده‌ شده، به طور چشمگیری گروه «فتح‌الله گولن» واعظ  مخالف و ناراضی ساکن در آمریکا، که هوادارانش متهم به نفوذ در موسسات دولتی در طول چند دهه و تلاش برای کودتا هستند را تضعیف کرده است.

اردوغان همچنین مکررا اروپا را به حمایت از حزب کارگران کردستان متهم کرده است. ترکیه برای سه دهه است که با شبه‌نظامیان کرد این گروه در نبرد است. این گروه از سوی ترکیه، اتحادیه اروپایی و آمریکا تروریستی اعلام شده است.

اردوغان همچنان به واسطه حضور تظاهرکنندگان نزدیک به حزب کارگران کردستان در نشست اتحادیه اروپایی – ترکیه در بروکسل در ماه مارس خشمگین بوده و آن را نمادی از «دورویی» دیپلماسی اروپایی دانسته است.

وی امروز – چهارشنبه – گفت:« از یک سو شما حزب کارگران کردستان را یک سازمان تروریستی اعلام می‌کنید و از سوی دیگر تروریست‌هایی را که در خیابان‌های بروکسل آزادانه در گردش هستند، در نظر نمی‌گیرید. این چه نوع صداقتی است؟»

کد خبر : ۴۳۱۶۰۹