خبرگزاری کار ایران

خوانساری در گفت‌وگو با ایلنا:

کارنامه سیاسی- اقتصادی مرکل باعث پیروزی در انتخابات ۲۰۱۷ می‌شود/ انتخاب اشتاین‌مایر به سمت ریاست جمهوری مکمل سیاست‌های صدراعظم است

پیروزی مجدد صدراعظم فعلی آلمان و انتخاب وزیر خارجه وی به عنوان رئیس‌جمهوری، بدون تردید آلمان را به کشوری قدرتمند در عرصه سیاسی،اقتصادی و امنیتی در سطح بین‌المللی تبدیل می‌کند که در حالت فعلی در کابینه ائتلافی شاهد آن هستیم.

«مرتضی خوانساری» تحلیلگر مسائل آلمان در بررسی دلایل «آنگلا مرکل» برای نامزدی در انتخابات ۲۰۱۷ آلمان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: در مورد ارزیابی کاندیداتوری مرکل در انتخابات ۲۰۱۷ آلمان و انتخاب وی به عنوان نامزد صدر اعظمی این کشور برای بار چهارم، باید به این موضوع توجه کنیم که وی در انتخابات ایالتی که ماه‌های گذشته برگزار شد شکست سختی را متحمل شد. حتی در انتخابات برلین حزب دموکرات مسیحی که رهبری فعلی آن در دست مرکل است، شکست خورد و ۹ کرسی را از دست داد که به نوعی آن را غروب سیاسی مرکل ارزیابی کردند. از این جهت برای بررسی میزان مقبولیت وی برای شرکت در انتخابات آینده آلمان می‌بایست یک نگاه از داخل به مرکل داشته باشیم و به موازات آن نگاه دیگر، خارج از خاک آلمان خواهد بود.

وی ادامه داد: در داخل آلمان محبوبیت مرکل به پایین‌ترین میزان در پنج سال گذشته رسیده که البته این وضعیت در تمامی کشورهای اروپایی وجود دارد اما به هرجهت باید بدانیم مرکل را نمی‌توان به تنهایی مقصر اصلی برخی از سیاست‌های آلمان دانست. اما در مقابل، به‌رغم این که میزان مقبولیت مردمی به پایین‌ترین حد رسیده است، همچنان میزان مجبوبیت وی به مراتب از رهبران کشورهایی مانند فرانسه، ایتالیا و سایر دولت‌های قاره سبز بالاتر است و به نظر مساله‌ای که باعث شده وی برای بار چهارم نامزدی خود برای تصدی صدراعظمی آلمان را به صورت رسمی اعلام کند مباحثی فراتر از موضوع‌های حزبی است.

احزاب آلمان بعد از مدت‌ها متوجه شدند که احزاب بزرگ‌تر باید در راس قدرت حضور داشته باشند که در حالت فعلی این وضعیت متوجه حزب دموکرات مسیحی است. به گونه‌ای که از حیث امنیتی، اقتصادی و رفاه عمومی، آلمان در صدر کشورهای اروپا و حتی دنیا قرار دارد. چراکه مرکل در بحث اقتصادی توانست رشد اقتصادی آلمان را افزایش داده و میزان بیکاری را به ۵/۴ درصد کاهش دهد که در سال‌های گذشته به ۹ درصد رسیده بود. از جهت دیگر آلمان در حالت فعلی ۲۰ میلیارد یورو مازاد مالیاتی در اختیار دارد و باعث می‌شود تا این کشور با کسری بودجه روبه‌رو نشود و در این راستا یکی از دلایلی که صدراعظم آلمان توانست بحران مهاجرت در این کشور را کنترل کند، همین میزان مالیات مازاد بوده که تا حدود زیادی در این روند دخیل است.

این دیپلمات سابق کشورمان با اشاره به رشد اقتصادی و تجاری آلمان در زمان مرکل بیان کرد: زمانی که صحبت از آلمان به میان می‌آید بدون تردید با یکی از بزرگ‌ترین اقتصادها و امنیت‌های جهان روبه‌رو می‌شویم. چراکه تراز تجاری این کشور در سال‌های گذشته چیزی حدود ۲۴۰ تا ۲۵۰ میلیارد برآورد شده که همین موضوع امتیاز بزرگی برای مرکل محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که آلمان در محور صادرات بسیار قدرتمند ظاهر شده است. لذا با تمامی این تفاسیر می‌توانیم بگوییم صدراعظم فعلی، رکورددار مازاد مالیات، امنیت پایدار، تجارت و حتی سیاست مدون در خصوص پناهجویان است که می تواند وجهه مرکل را در انتخابات ۲۰۱۷ افزایش و حداقل تثبیت کند.

وی افزود: از جهتی دیگر و خصوصاً در بحث پناهجویان، مرکل صراحتاً اعلام کرده بود اسلام به آلمان هم تعلق دارد که اتفاقاً با وی مخالفت‌هایی صورت گرفت اما با توجه به سیاست‌هایی که تیم وی طرح‌ریزی کرده بود، شاهد هستیم که مرکل برای بار چهارم نامزد صدراعظمی آلمان شده است که اگر بتواند رای کافی بیاورد، به مدت ۱۱ سال صدراعظمی و ۱۶ سال رهبری حزب دموکرات مسیحی را در دست خواهد داشت که به نوعی رکورد «هلموت کوهل» را شکسته است. اما آنچه مهم ارزیابی می‌شود، این است که «فرانک والتر اشتاین‌مایر» که در حالت فعلی به عنوان وزیر خارجه جمهوری فدرال آلمان ایفای نقش می‌کند و رهبر حزب سوسیال دموکرات این کشور است، به عنوان رییس جمهور به مجلس معرفی خواهد شد و از این جهت مرکل رقیب جدی در انتخابات آینده پیش رو نخواهد داشت.

با توجه به تجربه اشتاین مایر در مذاکرات صلح یمن و سوریه، برجام، پرونده اوکراین و سایر مسایل مطرح در عرصه بین‌المللی، احساس می‌شود که وی به عنوان رییس جمهوری آلمان از سوی مجلس تایید می‌شود. چراکه تجربه وی در این مدت بسیار مفید ارزیابی شده و از این جهت با ورود وی به مقام ریاست جمهوری این کشور رایزنی‌های گسترده‌ای در سطوح عالی بین‌المللی شکل خواهد گرفت و از این منظر تعریف جدیدی از نقش ریاست جمهوری در آلمان نمایان خواهد شد.

این کارشناس مسائل اروپا با بیان اینکه در صورت روی کار آمدن مجدد مرکل و انتخاب اشتاین‌مایر به عنوان رئیس جمهوری آلمان شاهد مدل جدیدی از تقسیم وظایف در ساختار سیاسی و اقتصادی آلمان خواهیم بود، گفت: مرکل توانسته رابطه خوبی با غربی‌هایی که معتقد به اروپا هستند برقرار کند که این امر می‌تواند تکمیل کننده سیاست‌های اشتاین مایر باشد و از این جهت مرکل را می‌توان قطب ارتباط با جریان «ترانس آتلانتیک» و کشورهای اروپایی معرفی کرد. در مقابل اشتاین مایر را می‌توان برقرار کننده ارتباط در محورهایی مانند اوراسیا، خاورمیانه و سایر جغرافیاهای دیگر دانست که قرار گرفتن این دو در کنار یکدیگر می‌تواند مسئولیت‌پذیری و بار وظایف آلمان را افزایش دهد. از این جهت باید بدانیم با توجه به دولت ائتلافی که مرکب از حزب دموکرات مسیحی به رهبری مرکل و حزب سوسیال دموکرات به رهبری اشتاین مایر به وجود آمده، احساس می‌شود که یک تقسیم وظایفی میان دو حزب و رهبران آنها صورت بگیرد و از این رو آلمان را می‌توان یکی از وزنه‌های‌های استراتژیک جهانی در طی سال‌های آینده قلمداد کرد که رهبری سیاسی، اقتصادی و حتی امنیتی اروپا و سایر نقاط دیگر به دست این کشور خواهد افتاد.

وی در پایان یادآور شد: رییس جمهوری آلمان از سوی مردم انتخاب نمی‌شود. به گونه‌ای که احزاب بزرگ وی را به مجلس معرفی می‌کنند و در نهایت مجلس به آن رای می‌دهد. از این جهت مرکل رقیب خاصی در مقابل خود ندارد و تا حدود زیادی می‌توانیم بگوییم وی با توجه به مقبولیت نسبی که در بین عموم مردم دارد، به عنوان صدراعظم برای دور چهارم انتخاب خواهد شد. از سمت دیگر احزاب کوچک‌تر اقدام به معرفی نامزد صدراعظمی نخواهند کرد. از منظری دیگر سیاست خارجی فعلی آلمان بسیار مدون و مشخص است که این امر می‌تواند به پیروزی مرکل کمک کند. به علاوه این که اوضاع داخلی به خصوص در محور اقتصادی به  نفع وی رقم خورده است.

کد خبر : ۴۳۱۰۰۲