خبرگزاری کار ایران

تایوان در دریای چین جنوبی رزمایش امداد و نجات برگزار می‌کند

تایوان طرح‌هایی برای برگزاری رزمایش امداد و نجات در دریای چین جنوبی دارد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، گارد ساحلی تایوان اعلام کرد که طرح‌هایی برای برگزاری رزمایش‌های امداد و نجات در آب‌های اطراف منطقه تحت کنترل این کشور در آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی در پایان ماه جاری میلادی داشته و این رزمایش‌ها ممکن است با حضور نیروی دریایی برگزار شود.

این رزمایش‌ها در اطراف جزیره «ایتو آبا» که برای تایوانی‌ها به این نام شناخته می‌شود، برگزار خواهد شد و بر اساس اعلام گارد ساحلی، شامل رزمایش‌ها در نجات پرسنل کشتی‌های غرق شده می‌شود. جزئیات بیشتر در این خصوص به زودی منتشر می‌شود.

در بیانیه گارد ساحلی آمده است: «‌در حال حاضر نیروی دریایی به طور منظم گشت‌هایی را در جزایر تایپینگ برگزار می‌کند. ما احتمال حضور پشتیبانی نیروی دریایی را رد نمی‌کنیم.»

چین، فیلیپین، ویتنام، مالزی و برونئی نیز ادعاهای مشترک و مشابهی را در ارتباط با دریای چین جنوبی که حدود پنج میلیارد دلار کالا به طور سالانه از آن عبور می‌کند، دارند.

تایوان تا کنون، از مناقشه‌های میان چین و همسایگانش به دور مانده، اما طرح‌هایی برای برگزاری رزمایش‌هایی در این منطقه از سوی «تسای اینگ-ون»، رئیس‌جمهوری این کشور که از ماه می به قدرت رسید، مطرح شده است.

در ماه جولای، رای یک دادگاه بین‌المللی «ایتو آبا» را به عنوان یک صخره دسته‌بندی کرده و اعلام کرد که این منطقه جزیره نیست. در نتیجه این رای، امکان الحاق این منطقه به مناطق آزاد تجاری بزرگ‌تر ممنوع اعلام شده است.

گارد ساحلی تایوان، از سال ۲۰۰۰ از زمانی که ارتش تایوان این منطقه را پس داده تا کنون روی جزیره ایتو آبا نظارت داشته است. بیش از ۱۰۰ پرسنل گارد ساحلی در این منطقه مستقر هستند.

چین به رئیس‌جمهوری تایوان و حزب مستقل دموکراتیک این کشور، اعتماد ندارد، اما پکن از قبل اعلام کرده بود که چین و تایوان وظیفه مشترکی برای حمایت از تمامیت ملی این کشور‌ها در مناطق آبی دارند.

 

 

 

کد خبر : ۴۳۰۸۷۰