خبرگزاری کار ایران

اولین سالگرد حملات ۱۳ نوامبر پاریس؛

فرجی‌راد: عملیات تروریستی باعث تقویت محافظه‌کاران فرانسه می‌شود/ انتقال عملیات‌ها از خاورمیانه به اروپا ادامه خواهد داشت

با توجه به شکست داعش در عراق و سوریه به نظر می‌رسد بهترین مکان برای ادامه عملیات‌های تروریستی و سرایت آنها از مدل خاورمیانه به جغرافیای دیگر، اروپا باشد.

«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر سابق ایران در نروژ و استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به سالگرد حملات تروریستی ۱۳ نوامبر پاریس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در بین کشورهای اروپایی فرانسه و بلژیک بیشترین ترس از حملات تروریستی را داشته و همچنان این ترس ادامه دارد. چراکه از قدیم ‌فرانسه یکی از بزرگ ترین کشورهای مهاجرپذیر در قاره سبز به حساب می‌آمد و در اواخر برای جلوگیری از ورود مهاجرhن و هرگونه اقدام تروریستی سناریوهای مختلفی را طرح و اجرا کرده بود. از این منظر شاهد هستیم که پس از حوادث ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵ سرویس‌های اطلاعاتی و نیروهای امنیتی بلژیک و فرانسه برای هدف قرار دادن تروریست‌ها و نهایتاً شناسایی آنها همکاری‌های گسترده‌ای با یکدیگر صورت دادند. دستگاه امنیتی فرانسه بر این باور است که به دلیل حضور نامحسوس تروریست‌ها و در فاز بعدی مهاجرhن در خاک فرانسه، کسانی که وارد این کشور می‌شوند بیش از پیش طیف گسترده‌ای را تشکیل می‌دهند و از این منظر کنترل و اشراف اطلاعاتی روی آنها مشکل خواهد بود. لذا فرانسه و بلژیک مشترکاً در معرض خطر تروریسم قرار دارند که همچنان این روند ادامه دارد.  

وی ادامه داد: باید توجه داشت که تاثیر حوادث تروریستی و افزایش ناامنی‌ها خصوصاً در فرانسه می‌تواند تاثیر مستقیم روی دولت این کشور و به خصوص سوسیالیست‌ها داشته باشد. با توجه به حوادث سال گذشته پاریس و همچنین حوادثی که در گذشته در «روزنامه شارلی ابدو» رخ داده بود موجب شد تا هجمه‌های زیادی از سوی شهروندان این کشور علیه دولت اولاند به وجود آید. چراکه بدون تردید هدف از حملات تروریستی پاریس و حتی «تحرکات تروریستی در شهر نیس» مردم این کشور بودند و همین موضوع باعث می‌شود تا هجمه آنها برای عدم کارایی دستگاه امنیتی فرانسه که زیر نظر دولت این کشور اداره می‌شود افزایش پیدا کند. از این منظر سوسیالیست‌ها در تنگنا قرار می‌گیرند و حتی ممکن است در انتخابات ریاست جمهوری ‌آینده فرانسه با کمبود مقبولیت مواجه شوند.

زمانی که در مورد سرویس اطلاعاتی فرانسه صحبت می‌شود، به صورت واضح در خصوص ساختار و شاکله اطلاعاتی کل اروپا صحبت می‌کنیم. چراکه ارتباط زیادی میان سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای اتحادیه اروپا وجود دارد و تمامی آنها یکدیگر را پوشش می‌دهند و از این جهت باید بگوییم تمامی دستگاه‌های امنیتی حاضر در اروپا با یکدیگر مرتبط هستند. اما مسئله اصلی این است که سرویس‌های اطلاعاتی اروپا روی پرونده‌های تروریستی، در حال فعالیت هستند تا بتوانند تجربه کافی در این خصوص کسب کنند. ممکن است عده‌ای بر این عقیده باشند که چرا اعمال قوانین سختگیرانه در فرانسه افزایش پیدا نمی‌کند. پاسخ کاملاً روشن است چراکه مسائلی از جمله بازرسی و شنود شهروندان از منظر حقوق شهروندی می‌تواند مقبولیت و وجهه احزاب حاکم در کشورهای اروپایی به خصوص فرانسه را کاهش دهد. باید دانست در فرانسه چیزی در حدود سه میلیون شهروند عرب‌تبار حضور دارند و کنترل رفت و آمد آنها به کشورهای مبداء می‌تواند مشکلاتی را برای دستگاه‌های ناظر امنیتی به وجود بیاورد و طبیعتاً هزینه را افزایش بدهد.

سفیر سابق کشورمان در مجارستان با بیان این موضوع که حملات تروریستی می‌تواند موجب تقویت راست‌گرایان شود، گفت: این روند و به خصوص ناامنی‌های صورت گرفته می‌تواند تا حدود زیادی راستگراهای قاره سبز را علیه حکومت‌های مختلف تشویق و تقویت کند. چراکه اثرات روانی نارضایتی مردم بر خیزش احزاب مخالف دولت‌ها تاثیرگذار خواهد بود. به صورتی که اگر به پرونده برگزیت نگاهی گذرا بیندازیم می‌فهمیم که احزاب سیاسی با استفاده از یک خلاء اقدام به مطرح کردن خروج بریتانیا از اتحادیه کردند. لذا باید مدنظر داشت که کاهش شانس حزب سوسیالیست فرانسه در انتخابات ریاست جمهوری آینده این کشور تا حدودی بستگی به میزان عملیات‌های تروریستی احتمالی در این کشور دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه مهم جلوه می‌کند این خواهد بود که نابودی داعش در موصل عراق و شهر رقه سوریه به عنوان پایتخت‌های خلافت خودخوانده این گروهک تروریستی، می‌تواند تا حدودی قدرت داعش را کاهش دهد ولی باید دانست که داعش همچنان درصدد است در سطح جهانی قدرت‌نمایی کرده و به این راحتی از سرخط اخبار روزانه مطبوعات و رسانه‌ها به حاشیه نخواهد رفت. بنابراین به نظر می‌رسد بهترین مکان برای ادامه عملیات‌های تروریستی و سرایت آنها از مدل خاورمیانه به جغرافیای دیگر اروپا باشد. از این منظر و در گام بعدی می‌توانیم بگوییم با توجه به سوابق حملات تروریستی در فرانسه و بلژیک این کشورها به عنوان هدف اصلی برای حضور تروریست‌ها محسوب می‌شوند.

کد خبر : ۴۲۸۰۹۷