خبرگزاری کار ایران

وزارت خارجه آمریکا خواستار شد؛

چین واردات زغال‌سنگ از کره‌شمالی را متوقف کند

مقام‌های آمریکا از چین خواستند که واردات زغال‌سنگ از کره‌شمالی را متوقف کند چرا که به اعتقاد واشنگتن این تجارت‌ها برای توسعه برنامه موشکی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتد‌پرس، یک مقام ارشد آمریکایی امروز – شنبه – از چین خواست تا با همکاری آمریکا روزنه‌ها و شکاف‌هایی که از طریق آن کره‌شمالی به واردات زغال سنگ اقدام می‌کند را ببندد چرا که واشنگتن بر این باور است که این امر برای تحت فشار قرار دادن پیونگ‌یانگ در امور اقتصادی حیاتی است.

«آنتونی بلینکن»، معاون وزیر امور خارجه آمریکا پیش از گفت‌و‌گو‌ها با مقام‌های چینی گفت که واردات زغال‌سنگ توسط چین از کره‌شمالی به ارزش حدود یک میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است. آمریکا به دنبال تحریم‌های جدید سازمان ملل برای فشار آوردن به «کیم جونگ اون» رهبر این کشور از لحاظ اقتصادی و مجبور کردن وی به رها کردن برنامه‌های اتمی و موشکی است.

کره‌شمالی در سال جاری میلادی دو آزمایش اتمی و ۲۴ آزمایش موشکی انجام داده است که این موضوع نشانگر پیشرفت این کشور به سمت اهداف تعیین شده در حمله به آمریکا با سلاح‌های اتمی است.

چین که تنها حامی و متحد کره‌شمالی است، منبع اصلی تامین مالی طرح‌های توسعه موشکی این کشور بوده است. حدود ۹۰ درصد از تبادلات اقتصادی کره‌شمالی از چین می‌گذرد.

پکن توافق کرده تا در ماه آوریل واردات زغال‌سنگ و مواد معدنی را به عنوان بخشی از تحریم‌های جدید سازمان ملل علیه کره‌شمالی متوقف کند، اما با درنظر گرفتن مسائل حقوق‌بشری اعلام کرده اگر هنوز خرید این مواد در راستای کمک به مردم و شهروندان کره‌شمالی باشد، به مبادلات تجاری ادامه خواهد داد.

بلینکن امروز به خبرنگاران گفت که واردات چین از کره‌شمالی به واقع افزایش یافته است.

وی با تاکید بر این‌که این موضوع خلاف مسائل حقوق‌بشری، است گفت: «‌رویکرد آن‌ها این بوده که تجارت زغال‌سنگ مجاز است،‌ مگر آن که ثابت شود که این تجارت‌ها به برنامه‌های موشکی کمک خواهد کرد.»

هر‌چند که آمریکا و چین تعهد خود به خلع‌ سلاح اتمی کره‌شمالی را اعلام کرده‌اند، اما تلاش‌ها برای همکاری بیشتر، در سال جاری به واسطه تصمیم کره‌جنوبی در به‌کار‌گیری سیستم‌های دفاعی ضد موشکی پیشرفته، کاهش یافته است. این اقدام موجب خشم شدید چین شده که اعلام کرده که استقرار این سیستم‌ها در راستای دخالت آمریکا در منطقه و تهدید امنیت چین است.

 

 

 

کد خبر : ۴۲۳۶۵۴