خبرگزاری کار ایران

توافق سئول، واشنگتن و توکیو برای تشدید فشارها علیه پیونگ‌یانگ

ژاپن، کره‌جنوبی و آمریکا برای افزایش فشار بر کره‌شمالی توافق کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «شینسوکه سوگی‌یاما»، معاون وزیر خارجه ژاپن گفت که ژاپن، آمریکا و کره‌جنوبی امروز – پنجشنبه – توافق کردند تا با همکاری هم فشار بیشتری بر کره‌شمالی وارد کرده و این کشور را مجبور به ترک برنامه‌های موشکی و اتمی خود کنند.

تنش‌ها در شبه‌جزیره کره در سال جاری میلادی در سطح بالایی بوده است. افزایش تنش‌ها در این شبه‌جزیره در پی چهارمین آزمایش موشکی کره‌شمالی در ماه ژانویه و در پی پرتاب ماهواره و چندین آزمایش موشکی و همچنین پنجمین آزمایش‌ اتمی در ماه گذشته میلادی مشهود بوده است.

سوگی‌یاما به خبرنگاران گفت: «‌مجددا تاکید می‌کنیم که نیاز به افزایش فشار علیه کره‌شمالی برای توقف برنامه‌های توسعه موشکی و اتمی این کشور و اقدام به خلع سلاح اتمی این شبه‌جزیره وجود دارد.»

وی پس از یک جلسه در توکیو با «آنتونی بلینکن»، معاون وزیر خارجه آمریکا و «لیم سونگ نام» معاون وزیر خارجه کره‌جنوبی سخن می‌گفت.

روسیه و چین که تنها متحد کره‌شمالی هستند، خواستار ادامه گفت‌و‌گو‌های شش‌جانبه در رابطه با خلع سلاح اتمی پیونگ‌یانگ شده‌اند. این گفت‌و‌گو‌ها که همچنین شامل ژاپن، کره‌جنوبی و آمریکا می‌شود، از سال ۲۰۰۸ تا کنون متوقف شده است.

لیم در این رابطه گفت که دولت کره‌جنوبی تصمیم گرفته تا گفت‌و‌گو‌ها با ژاپن را برای به نتیجه رسیدن «توافق عمومی اطلاعاتی نظامی امنیتی» ادامه دهد. این توافق‌نامه اطلاعات حساسی در رابطه با برنامه موشکی کره‌شمالی و فعالیت‌های اتمی این کشور به اشتراک می‌گذارد.

انتظار می‌رفت که امضای این توافق‌نامه در سال ۲۰۱۲ به پایان برسد اما کره‌جنوبی به واسطه مخالفت‌های داخلی آن را به تعویق انداخت.  

 

 

کد خبر : ۴۲۳۰۸۸