خبرگزاری کار ایران

نشست سران کشورهای «نرماندی» فردا در برلین برگزار می‌شود

رهبران فرانسه، آلمان،‌ اوکراین و روسیه قرار است در رابطه با بحران اوکراین باهم دیدار کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، رهبران آلمان، فرانسه، روسیه و اوکراین قرار است فردا -چهارشنبه- در برلین آتش‌بس متوقف شده مینسک برای پایان دادن به درگیری‌ها در شرق اوکراین را به بحث و گفت‌و‌گو بگذارند.

مقام‌های این کشور‌ها اعلام کرده‌اند که امید چندانی به پیشرفت‌های اساسی در این مذاکرات ندارند.

«ژان مارک ارو»، وزیر خارجه فرانسه گفت که این جلسه برای ایجاد یک جدول زمان‌بندی شده برای انتخابات در منطقه دنباس در شرق اوکراین بوده و بر آتش‌بس نظامی متمرکز شده است.

البته «پترو پروشنکو»، رئیس‌جمهوری اوکراین که در اسلو سخن می‌گفت،‌ هشدار داد که «قرار دادن انتظارات بالا» برای این نشست، بی‌اثر است. این در حالی است که کرملین از اوکراین برای عدم احترام به تعهدات آتش‌بس مینسک انتقاد کرده است.

نبرد‌ها میان ارتش اوکراین و شورشیان مورد حمایت روسیه از سال ۲۰۱۴ میلادی به رغم آتش‌بس توافق شده در مینسک در فوریه ۲۰۱۵،  تا کنون منجر به مرگ بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ نفر شده است.  

پروشنکو افزود: «‌بسیار خوش‌بین هستم. بله. بسیار در رابطه با آینده اوکراین خوش‌بین هستم اما متاسفانه امید چندانی به جلسه فردا ندارم. البته بسیار خوشحال می‌شوم که غافلگیر شوم.»

این گفت‌و‌گو‌ها تنها یک سال پس از آن که چهار رهبر با یکدیگر دیدار کردند،‌ انجام می‌گیرد. این در حالی است که تنش‌ها میان روسیه و اروپا و آمریکا بر سر نقش این کشور در بحران سوریه بالا گرفته است.

 

کد خبر : ۴۲۰۳۹۲