خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت دفاع روسیه:

سامانه‌های نصب شده در سوریه غافلگیرکننده است

سخنگوی وزارت دفاع روسیه با هشدار به آمریکا درباره پیامدهای حملات به نیروهای ارتش سوریه، تأکید کرد که سامانه‌های «اس‌۳۰۰» و «اس‌۴۰۰» در سوریه آنها را غافلگیر خواهند کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روسیا الیوم، «ایگور کوناشنکف» سخنگوی وزارت دفاع روسیه تهدید کرد، جنگنده‌های آمریکایی یا ائتلاف به رهبری آن کشور، در صورت حمله به نیروهای ارتش سوریه، ممکن است هدف سامانه پدافندی قرار گیرند.

وزارت دفاع روسیه، در بیانیه‌ای اعلام کرده است که روسیه و ارتش سوریه، برای مقابله با حملات احتمالی، مجهز به پدافند هوایی هستند.

کوناشنکف گفت: «من به دوستانمان در واشنگتن توصیه می‌کنم، پیامدهای هر گونه برنامه‌ریزی در این مورد (حملات احتمالی)، را با دقت بررسی کنند.»

این گفته‌ها دو روز پس از انتشار گزارشی در روزنامه «واشنگتن‌پست» بیان می‌شود. این روزنامه معتبر آمریکایی نوشته بود وزارت دفاع آمریکا، برنامه‌ای را به دولت ارائه کرده که گزینه‌هایی از جمله انجام حمله احتمالی به مواضع دولتی در واکنش به حملات گسترده اخیر به حلب را در برمی‌گیرد.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرده است که در سوریه سامانه ضدموشکی اس-۳۰۰ نصب کرده است. در بیانیه‌ای که این وزارت‌خانه به تازگی منتشر کرده، دلیل استقرار این سامانه «اطمینان از امنیت پایگاه دریایی بندر طرطوس، و افراد نیروی دریایی» آن کشور در سواحل سوریه عنوان شده‌است. یک سال پیش نیز مسکو از انتقال سامانه اس-۴۰۰ و همچنین سامانه موشک‌های کوتاه برد «پانتسیر» به سوریه خبر داده بود.

کوناشنکف اعلام کرده است که بُرد سامانه‌های موشکی نصب‌شده در سوریه «برای هدف قرار دادن پرنده‌های ناشناس، می‌تواند همه را شگفت‌زده کند.»

گفته‌های این مقام روس، واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا را در پی داشته است. «جان کربی» گفته است این سخنان هیچ کمکی برای گام نهادن به سوی یک راه‌حل دیپلماتیک نمی‌کند.

کربی در عین حال گفته دولت ایالات متحده در حال سنجیدن گزینه‌های مختلفی برای سوریه است که «همه آن‌ها پیرامون محور دیپلماسی نمی‌چرخد».

واشنگتن‌پست در گزارش خود در مورد گزینه‌هایی که از آن مطلع شده، نوشته بود حملات احتمالی به وسیله کشتی‌های جنگی و یا هواپیماهای ائتلاف ضد داعش به رهبری آمریکا، به صورت محرمانه انجام خواهد شد تا جلوی مسائل حقوقی و قانونی و نیز رویارویی مستقیم با نیروهای روسی گرفته شود.

کد خبر : ۴۱۷۵۰۹