خبرگزاری کار ایران

سیپراس و اردوغان:

به مفاد توافقنامه اتحادیه اروپا و ترکیه متعهدیم

نخست‌وزیر یونان و رئیس‌جمهوری ترکیه نسبت به مفاد معاهده مهاجران ابراز تعهد و پایبندی کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «الکسی سیپراس»، نخست‌وزیر یونان و «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه در جلسه‌ای در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک تعهد خود نسبت به اجرای مفاد توافقنامه اتحادیه اروپا-ترکیه در رابطه با مهاجران را اعلام کردند.

بر اساس اعلام اردوغان، اجرای این توافقنامه به روابط ترکیه-یونان بستگی داشته و اقدام‌های آنکارا موجب کاهش شمار مهاجران از پنج هزار تا هفت هزار نفر در روز در تابستان سال ۲۰۱۵ به ۱۵۰ نفر در حال حاضر، شده است.

بر اساس اعلام رسانه‌ها، دو طرف توافق کرده‌اند که این تلاش‌ها باید ادامه یابد.

در جریان این جلسه، که در روز چهارشنبه اتفاق افتاد،‌ طرف یونانی اعلام کرد که از آنکارا در رابطه با عدم نیاز به ویزا برای عبور و مرور میان ترکیه و اتحادیه اروپا تحت شرایط به اجرا گذاشته شده از سوی بروکسل توافق کنند.

اروپا در تلاش است تا راه‌حلی برای بحران گسترده مهاجران بیابد. در حال حاضر صد‌ها هزار مهاجر از کشور‌های خاورمیانه‌ و شمال آفریقا به این کشور‌ها می‌آیند. آژانس مرزی اتحادیه اروپا تاکنون موفق شده تا یک میلیون و ۸۳۰ هزار مهاجر غیرقانونی را در سال ۲۰۱۵ در مرز این کشور شناسایی کند. این میزان بسیار بالاتر از ۲۸۳ هزار مهاجری است که در سال ۲۰۱۴ به این کشور وارد شده است.

در ماه مارس، اتحادیه اروپا و ترکیه توافق کردند که ترکیه همه مهاجران غیر قانونی وارد شده به اتحادیه اروپا را بازپس گیرد. در مقابل مهاجران سوری که در ترکیه مستقر هستند می‌توانند تا وارد این اتحادیه شوند.   

کد خبر : ۴۱۳۰۲۰