خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهوری افغانستان طرح قانون انتخابات را امضا کرد

asdasd
کد خبر : ۴۱۱۹۳۰

معاون رئیس‌جمهوری افغانستان اعلام کرده که رئیس‌جمهوری با امضای قانون انتخابات، به کمیسیون انتخابات اختیار داده که «حوزه‌های انتخاباتی را تعیین کند».

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، «سرور دانش» با انتشار اعلامیه‌ای در صفحه کاربری فیسبوک خود نوشت که «اشرف غنی» رئیس‌جمهوری افغانستان این قانون را که پیش‌تر به تصویب کابینه رسیده، در آخرین روزهای تعطیلات تابستانی مجلس امضا کرده است.

وی افزود که نظام انتخاباتی قبلی، یعنی «نظام رأی واحد غیرقابل انتقال» در این قانون تغییر نکرده، اما تصمیم‌گیری درباره موضوع جنجالی تک‌کرسی شدن حوزه انتخاباتی به کمیسیون انتخابات واگذار شده است.

دانش در اعلامیه خود توضیح داده به دلیل این که این موضوع نیاز به «فرصت کافی» و «مشورت‌ها» و «گفت‌وگوهای بیشتر» دارد، تصمیم گرفته شد که با دادن «صلاحیت کامل» در متن قانون به کمیسیون انتخابات، این موضوع به این نهاد واگذار شود.

معاون دوم رئیس‌جمهوری افغانستان افزوده که در قانون انتخابات قید گذاشته شده که کمیسیون انتخابات با توجه به سه معیار رعایت تناسب جمعیت، تأمین نمایندگی عمومی و تأمین نمایندگی عادلانه تصمیم بگیرد.

بر اساس اعلامیه معاون رئیس‌جمهوری، کمیسیون انتخابات گزارش کار خود را به کابینه ارائه خواهد کرد و پس از کمیسیون بر اساس تصمیم کابینه کار خواهد کرد.

در حال حاضر هر ۳۴ ولایت یک حوزه انتخاباتی است که هر یک از دو تا ۳۳ نماینده به مجلس می‌فرستد که حداقل یکی از آنها زن است و مجموع نمایندگان زن به ۲۵ درصد می رسد.

به دنبال آن بحث‌های زیادی در محافل سیاسی و نهادهای مدنی فعال در عرصه انتخاباتی درگرفت و واکنش‌های منفی و مثبت زیادی راجع به این تصمیم مطرح شد.

مجلس نمایندگان پیش از این دوبار فرمان‌های رئیس‌جمهوری را در این خصوص رد کرده، اما کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی در اظهار رسمی گفته که رئیس‌جمهوری می‌تواند قانون انتخابات را بدون ارجاع به مجلس نمایندگان تصویب و اجرایی کند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز