خبرگزاری کار ایران

سید‌ افقهی در گفت‌وگو با ایلنا:

ایجاد وقفه و تنفس برای تروریست‌ها در حلب، سناریوی جدید غرب است/ درگیری‌ها در حسکه تقویت معادله کردی را در بر دارد

اگر قرار باشد کاروان امدادرسانی به حلب بفرستند، قطعاً باید آتش‌بس اجرایی شود که این به منزله ایجاد یک «تنفس» برای تروریست‌ها بوده و در اینجا است که تحویل سلاح به تروریست‌ها در قالب این کاروان‌ها میسر می‌شود.

«سیدهادی سید افقهی» کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در تشریح وضعیت میدانی حلب بیان کرد: در حالت فعلی چندین نقطه سوریه شاهد درگیری بوده که سنگین‌ترین آنها درگیری‌های حلب است. در مورد تحولات حلب باید یک نگاه مرحله‌ای به این موضوع داشت. در مرحله اول شاهد تکمیل حلقه محاصره تروریست‌ها در شرق این منطقه بودیم که موجب شد بیش از سه هزار تروریست در این منطقه حصر شوند. مرحله دوم تلاش تروریست‌ها برای شکستن خط محاصره مذکور در شرق حلب بود که دستاورد و خروجی چشم‌گیری برای آنها حاصل نشد.

وی ادامه داد: تروریست‌ها از طریق شروع آفندهای هجومی قصد شکستن خط را داشتن که شاهد بودیم در نقاطی مانند «کاستلو»، مجموعه دانشگاه‌ها و خصوصاً مجتمع مسکونی ۱۰۷۰ عملیات‌های گسترده‌ای صورت دادند و نهایتاً توانستند معبری به طول دو کیلومتر و عرض ۷۰۰ تا ۹۰۰ متر ایجاد کنند که البته زیر آتش‌ مستقیم ارتش سوریه قرار دارد. تروریست‌ها ایجاد چنین معبری را گشایشی در محور میدانی می‌دانستند و در صدد بودند تا بتوانند برای ورود و خروج مجروحان و همچنین نقل و انتقال تسلیحات از این محور استفاده کنند که چنین حالتی با توجه به آتش‌بار سنگین سوری‌ها بر این معبر تاکنون محقق نشده است.

 

مرحله سوم تحولات میدانی سوریه را باید یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین مراحل عملیات در حلب دانست. در این فاز از عملیات، ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی روس‌ها از موضع تدافعی خارج و به مرحله تهاجمی وارد شد. در مقابل، تروریست‌ها با به راه‌انداختن سلسله عملیات‌های انتحاری، سعی در ایجاد فاز جدیدی از عملیات‌های خود علیه ارتش و حتی شهروندان ساکن در حلب داشتند که در روزهای ابتدایی تعداد زیادی از خودروهای انتحاری در منطقه مذکور توسط تروریست‌ها علیه مواضع و استحکامات استفاده شدند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با تاکید بر اینکه نگاه سازمان ملل و غربی‌ها به حلب و مطرح کردن ادعا‌های آنها مبنی بر نقض حقوق بشر در این منطقه در راستای منافع تروریست‌ها است، عنوان کرد: اینکه جان کری و استفان دمیستورا، فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در پرونده سوریه به همراه سایر کشورهای اروپایی از هفته‌های گذشته اقدام به موضع‌گیری در خصوص وضعیت حقوق بشر در حلب کرده‌اند، به این معناست که نگاه آنها تنها به سمت شرق حلب و کریدوری است که تروریست‌ها در آنجا حضور دارند و منظور از نقض حقوق بشر، حکایت از نگرانی‌ آنها از وضعیت تروریست‌ها در این ناحیه دارد، نه وضعیت مردم و ساکنان حلب.

وی افزود: قبل از آغاز محاصره تروریست‌ها و حتی در روزهای ابتدایی این بحث، معبرهایی برای تسلیم تروریست‌ها در نظر گرفته شده بود که آنها بتوانند خود را تسلیم کنند. اما شاهد این بودیم که عناصر تروریستی در حلب علاوه بر این‌که حالت تهاجمی و اقدام‌های تروریستی خود را ادامه دادند، از شهروندان و ساکنان آن نقطه به عنوان سپر انسانی استفاده کردند که این دقیقاً نقض آشکار حقوق بین‌الملل و کنوانسیون مربوط به حقوق مخاصمات مسلحانه است. در اینجا پرسشی مطرح می‌شود که اگر کشورهای غربی و سازمان ملل نگران نقض حقوق بشر در حلب هستند، چرا تنها منطقه شرق حلب که تجمیع تروریست‌ها در آنجا صورت گرفته، مورد نظر آنها قرار گرفته و سایر نقاط حلب از دید آنها پنهان مانده؟

سازمان ملل برای تحت الشعاع قرار دادن عملیات‌های ضد تروریسم در حلب اذعان کرد که باید کاروان‌های کمک‌رسانی به حلب اعزام شود اما روس‌ها و سوری‌ها اعلام کردند که می‌بایست تعداد کامیون‌ها، نوع محموله و مسیر ورود و خروج این کاروان قبلاً اطلاع داده شود و مشخص شود که چه نوعی اجناسی قرار است به حلب وارد شود. چراکه این اگر قرار باشد کاروان وارد این منطقه شود، قطعاً باید آتش‌بس اجرایی شود که این به منزله ایجاد یک «تنفس» برای تروریست‌ها است و در اینجاست که احتمال تحویل سلاح به تروریست‌ها در قالب کاروان‌های کمک‌رسانی میسر می‌شود. این راهکار را در ماه‌های گذشته هم شاهد بودیم که موجب تقویت تروریست‌ها و شکست روند مبارزه با آنها شد. به گونه ای که پس از ایجاد یک وقفه شاهد مسلح شدن تروریست‌ها به موشک‌های تاو و کورنت بودیم که جزء سلاح‌های نقطه‌زن دوش پرتاب ارزیابی می‌شود و قدرت تخریب بالایی دارد.

وی در پایان در تشریح محور چهارم اوضاع میدانی سوریه یادآور شد: موضوعی که از چند روز گذشته به مانند یک سناریوی جدید رونمایی شده است، حملات کردها به ارتش سوریه در منطقه حسکه است. پس از آزادسازی منبج که شمار زیادی از کردها با حمایت آمریکا در آن حضور داشتند، دومین محوری که با محوریت کردها نمایان شد درگیری‌های روزهای اخیر در حسکه بود که گویای به راه افتادن معادله کردی در سوریه، سپس سرایت آن به عراق و حتی ترکیه خواهد بود. در بیانی گویاتر وضعیت فعلی شروع کننده تشکیل اقلیم کردی در این منطقه است. از منظری دیگر آمریکا درصدد است تا به روسیه بفهماند که تمامی کارت‌ها در منطقه در دست مسکو نیست. بنابراین ایجاد کریدور کردی در سوریه و احتمال پیوستن آنها به پ.ک.ک نگرانی‌های زیادی را برای ترکیه به وجود آورده است و اگر کانتون‌های کردی در این مسیر فعال شوند، آنکارا اقدام به تغییر سیاست منطقه‌ای خود خواهد کرد.    

کد خبر : ۴۰۲۵۰۳