خبرگزاری کار ایران

یک رمان‌نویس در ترکیه به اتهام ارتباط با شبه‌نظامیان کرد بازداشت شد

گزارش‌ها حاکی از آن است که در پی بازداشت اعضای هیئت تحریریه یک روزنامه در ترکیه، یک رمان‌نویس مطرح در این کشور نیز به اتهام ارتباط با شبه‌نظامیان کرد بازداشت شد. ‌

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ دادگاهی در ترکیه،‌ «اصلی اردوغان» رمان‌نویس مطرح این کشور که موفق به کسب جوایز مختلف در این زمینه شده است را به اتهام ارتباط با شبه‌نظامیان کرد بازداشت کرد.

روزنامه «هابرترک» سه روز پس از آن‌ که اصلی اردوغان و ۲۴ نفر از اعضای تحریریه روزنامه «ازگور گوندم»‌ بازداشت شدند، چنین اتفاقی را گزارش داد.

اعضای هیات تحریریه این روزنامه سه‌شنبه گذشته به اتهام پخش تبلیغات در رابطه با شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان که از سوی ترکیه،‌ آمریکا و اتحادیه اروپا یک گروه تروریستی شناخته می‌شود، بازداشت شدند.

ترکیه در پی اعلام وضعیت اضطراری پس از کودتای نافرجام در این کشور در تاریخ ۱۵ جولای، ‌۱۳۰ روزنامه در این کشور را تعطیل کرد. این موضوع نگرانی‌های زیادی میان همتایان غربی و گروه‌های طرفدار حقوق بشری در رابطه با نقض آزادی‌های مطبوعات در ترکیه ایجاد کرده است.

یک مقام دولتی ارتباط برخورد قضایی با این رسانه‌ را با وضعیت اضطراری در این کشور محکوم کرد. اما گروه‌های نظارتی رسانه‌ای بین‌المللی این سرکوب‌ها را به عنوان بخشی از برخوردهای گسترده در سایه کودتا دانسته‌اند.

روزنامه هابرترک که هوادار دولت است، در پایگاه اینترنتی خود نوشت که اصلی اردوغان،‌ رمان‌نویس و عضو هیئت تحریره و مشاور این روزنامه،‌ در استانبول به اتهام «عضویت در گروه‌های تروریستی» و «نادیده‌ گرفتن وحدت ملی»‌ به زندان فرستاده شد. دو دبیر این روزنامه همچنان در بازداشت به سر می‌برند.

۲۵ کارمند این روزنامه در روز سه‌شنبه به اتهام حمایت از پ‌ک‌ک در پی تصمیم به بستن این روزنامه بازداشت شدند.

افراد بازداشت شده،‌ شمار کارمندان رسانه‌ای بازداشت‌شده ترک را به حدود ۱۰۰ نفر رساند که این آمار ترکیه را به رتبه نخست در زندانی کردن روزنامه‌نگاران تبدیل کرد.

البته روزنامه صباح که هوادار دولت است، پنجشنبه اعلام کرد که ۲۲ نفر از اعضای روزنامه «ازگور گوندم» آزاد شده‌اند.

حزب پ‌ک‌ک برای سه دهه است که به نام ۱۵ میلیون کرد ترکیه به مبارزه با دولت این کشور می‌پردازد. تا کنون بیش از ۴۰ هزار نفر در این خشونت‌ها کشته شده‌اند.   

 

 

کد خبر : ۴۰۲۳۲۸