خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

بیعت عناصر داعش با القاعده، سناریوی جدیدی را در آسیای‌ مرکزی و شبه‌قاره کلید می‌زند

داعش تلاش می‌کند تا زیر چتر القاعده و با پیوستن به جناح سرکرده این گروه، فاز جدیدی از ناامنی را در جغرافیای آسیای میانه کلید بزند.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به بیعت تعدادی از عناصر داعش با «ایمن الظواهری» سرکرده گروهک تروریستی القاعده در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: بخشی از این مساله مربوط به شکست گروهک تروریستی داعش در سوریه و همچنین جدا شدن جبهه النصره از القاعده در سوریه بود که تا حدودی این موضوع موجب شد تا فشارهایی از لحاظ روانی و میدانی به داعش وارد آید. از سوی دیگر، کاهش نقش مدیریت و فرماندهی ابوبکر البغدادی در تمام عرصه‌هایی که داعش در آن نقش داشته است، موجب تضعیف روحیه عناصر این گروهک تروریستی در عراق و سوریه شد که نهایتاً رهبران سنتی این گروهک تروریستی علیه ابوبکر البغدادی قیام کردند.

وی ادامه داد: بخش دیگری از این مساله مربوط به شکست داعش در فلوجه و نقاط دیگر عراق و سوریه می‌شود. چراکه در سالیان قبل داعش بخش عمده‌ای از خاک عراق را در دست داشت و به تدریج آن را از دست داد. از این‌رو می‌توانیم بگوییم علاوه بر تضعیف روحیه، جایگاه این گروهک تروریستی نسبت به گذشته بسیار تقلیل پیدا کرده است. همین امر موجب می‌شود که داعش فعالیت خود را بر اساس قطب‌نمای سعودی‌ها تنظیم کند و به آسیای میانه برود.

اگر به جغرافیای گروهک‌های تروریستی در آسیای میانه توجه کنیم، به صورت کاملاً واضح می‌فهمیم که جای‌گیری ایمن الظواهری به جای اسامه بن‌لادن به عنوان رهبر گروهک تروریستی القاعده در حالت فعلی و آن هم در افغانستان و پاکستان این خبر را مخابره می‌کند که القاعده در آسیای میانه فعال‌تر از قبل خواهد شد.

این تحلیلگر مسائل خاورمیانه در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشته باشیم که داعش تلاش می‌کند تا زیر چتر القاعده و با پیوستن به جناح الظواهری فاز جدیدی از ناامنی را در جغرافیای آسیای میانه کلید بزند. البته از ماه‌ها قبل عناصر داعش در افغانستان و محیط اطراف آن حضور داشتند اما اکنون و با توجه به بیعتی که عناصر داعش با رهبر القاعده داشته‌اند، گستره ناامنی‌ها از غرب آسیا به آسیای میانه و همچنین شبه قاره، چچن، روسیه و حتی چین ادامه خواهد داشت و سناریوی جدیدی را شاهد خواهیم بود.

 

کد خبر : ۳۹۸۷۷۹