خبرگزاری کار ایران

وزارت خارجه ترکیه کاردار آلمان را احضار کرد

ترکیه کاردار آلمان را در رابطه با تظاهرات در شهر «کلن» احضار کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ مقام‌های ترکیه امروز – دوشنبه – یک دیپلمات ارشد آلمانی را در پی راهپیمایی‌ها در کلن در حمایت از «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری این کشور که نتوانسته بود با این جمعیت از طریق ویدیو کنفرانس صحبت کند، احضار کرد.

یک سخنگو از سفارت آلمان با اشاره به این که سفیر این کشور در شهر حضور ندارد، گفت:« اتهام‌ها ساعت یک بعد از ظهر به وقت محلی به وزارت خارجه ترکیه ابلاغ شده است.»

ده‌ها هزار حامی رجب طیب اردوغان در کلن گرد‌هم آمدند تا مخالفت خود را با کودتای نافرجام در ترکیه اعلام کنند.

ساعاتی پیش از تظاهرات،‌ دادگاه قانون اساسی آلمان درخواست برای نشان دادن سخنرانی‌های زنده از ترکیه را رد کرد. این درخواست شامل سیاستمداران ارشدی چون اردوغان می‌شد. مخالفت با چنین درخواستی،‌ به دلیل نگرانی‌ها در رابطه با به خشونت کشیده شدن تظاهرات بوده است.

این تصمیم موجب خشم مردم در ترکیه شده و «ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست‌جمهوری این کشور این اقدام را غیر قابل قبول دانسته است و آن را «‌نقض آشکار آزادی بیان و حق تجمع آزاد»‌اعلام کرده است.

آلمان در حال حاضر میزبان بیش از سه میلیون ترک‌تبار است که بیشترین شمار مهاجران ترکیه را شامل می‌شوند. تنش‌ها در رابطه با کودتا،‌ مقام‌های این کشور را در حالت هشدار قرار داده است.

تنش‌ها میان دو کشور در حالی اتفاق می‌افتد که روابط ترکیه و آلمان به واسطه تصمیم پارلمان آلمان برای نسل‌کشی خواندن کشتار ارامنه توسط ترکیه در زمان نیروهای عثمانی، تیره شده است.

 

کد خبر : ۳۹۶۳۷۲