خبرگزاری کار ایران

ابوالفتح در گفت‌وگو با ایلنا:

تنها نخبگان جامعه سیاه‌پوستان آمریکا در آسایش زندگی می‌کنند/ دموکرات‌ها از گذشته پیرو برده‌داری بودند

بخش عمده‌ای از سیاه‌پوستان در ایالات متحده افرادی هستند که تحصیلات پایینی دارند و در زیر خط فقر زندگی می‌کنند که اکثراً ساکن مناطق جرم‌خیز آمریکا هستند.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا با تاکید بر این‌که وضعیت سیاهپوستان در ایالات متحده تنها در یک قشر خاص دستخوش تغییر شده است، عنوان کرد: وضعیت سیاهپوستان در آمریکا را باید از دو دیدگاه مورد نظر قرار دهیم. دیدگاه اول نخبگانِ سیاهپوست و تحصیلکرده‌ای هستند که دارای درآمد بالا در آمریکا بوده و به نوعی نسبت به ۴۰ یا ۵۰ سال پیش در فضای بهتری زندگی می‌کنند. به گونه‌ای که زمانی سیاهپوستان اجازه ورود به دریا را نداشتند یا حق استفاده از سرویس‌های بهداشتی عمومی برای آنها وجود نداشت که این روند در ایالت‌های جنوبی آمریکا تا اواخر دهه ۵۰ وجود داشت.

وی افزود: اگر بخواهیم به روند بهبود این وضعیت نگاهی بیندازیم مشاهده می‌کنیم که اعطای حق رای به سیاهپوستان در این بین عملیاتی شد و شاهد بودیم که در ادوار گذشته وزیر خارجه، وزیر دفاع و حتی وزیر دادگستری از طیف سیاه‌پوست بودند و در حالت فعلی هم رئیس جمهور ایالات متحده از این قشر است. لذا در این نقطه است که گشایش مهمی در به رسمیت شناختن سیاهپوست‌ها به وجود آمد.

دیدگاه دوم این است که تمامی موارد مذکور به این معنا نیست که  همه شهروندان سیاهپوست در رفاه کامل زندگی می‌کنند. چرا که خیل کثیری از سیاهپوستان حاضر در ایالات متحده افرادی هستند که تحصیلات پایینی دارند و در زیر خط فقر زندگی می‌کنند که اکثراً ساکن مناطق جرم‌خیز آمریکا هستند. این دسته از سیاهپوستان هیچ‌گونه تغییری طی سال‌های گذشته حس نکردند حتی باید مدنظر داشته باشیم زمانی که در سال ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ اقتصاد آمریکا مورد تهدید واقع شد، اولین افرادی که تحت تاثیر این موج منفی قرار گرفتند، همین قشر از سیاهپوستان بودند. به طوری که خیلی از امکانات رفاهی یا هزینه‌های متقابل آنها که قبلاً توسط دولت پرداخت می‌شد تا حدود زیادی کاهش پیدا کرد یا به صورت کامل از بین رفت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به این موضوع که در زمان دولت اوباما هیچ تلاشی برای خاموش شدن شعله‌های دشمنی با سیاهپوستان صورت نگرفت، تصریح کرد: باید بگوییم که پیروزی اوباما در سال ۲۰۰۸ گرچه برای تعدیل و ریشه‌کن کردن سنت نژادپرستی درآمریکا اتفاق افتاده بود اما خیلی از این مسائل بیش از گذشته افزایش پیدا کرد. این خط سیر تا جایی ادامه داشت که جنبش جدید ضد نژادپرستی در آ‌مریکا که ریشه در اقدام‌های پلیس علیه سیاهپوستان دارد، شکل گرفت. در آن زمان سیاهپوستان و این طیف به خیابان‌ها آمدند و درگیری‌هایی میان آنها و پلیس اتفاق افتاد که مهم‌ترین آنها در دالاس رخ داد و منجر به کشته شدن پنج پلیس شد. اما تمامی این اقدام‌ها باز هم نتوانست فرهنگ نژادپرستی در آمریکا را ریشه‌کن کند.

وی ادامه داد: پارادوکس و تضاد جالبی که در ساختار سیاسی ایالات متحده وجود دارد، این است که حزب دموکرات از گذشته تاکنون از سنت برده‌داری و نژادپرستی دفاع کرده است اما عموم جامعه همچنان بر این عقیده هستند که دموکرات‌ها خواهان ریشه‌کن کردن سنت نژادپرستی در آمریکا هستند. در حالی که اردوگاه مقابل یعنی حزب جمهوری‌خواه با هدف قرار دادن برده‌داری در این کشور روی کار آمد. این روند تا جایی ادامه دارد که امروزه و در نیمه قرن ۲۰ شائبه‌هایی در خصوص تمایلات نژادپرستی جمهوری‌خواهان به وجود می‌آید که می‌‌بایست در این رابطه به سخنان اخیر دونالد ترامپ اشاره کرد.

ابوالفتح در پایان خاطرنشان کرد: حزب دموکرات به سخنگوی اقلیت‌های نژادی تبدیل شده و حامیان آن را اقلیت‌های مذهبی و جنسیتی تشکیل می‌دهد. اما جمهوری‌خواهان همچنان نگران تغییر سیاست در خصوص سفیدپوستان هستند در حالی که دموکرات‌ها در حالت فعلی بر سیاست چندنژادی اصرار دارند. در این میان ترامپ با ترساندن سفید پوستان اروپایی به دنبال کسب رأی است ولی کلینتون همچنان به دنبال سیاست‌های پیشین حزب دموکرات است تا بتواند پایگاه فعلی این حزب در بین سیاه‌پوستان را زنده نگه دارد. لذا می‌بایست منتظر خروجی نهایی انتخابات ۲۰۱۶ باشیم تا ببینیم مردم آمریکا و به خصوص سیاه‌پوستان به کدام یک از شعارهای احزاب رأی خواهند داد.

کد خبر : ۳۹۶۰۲۲