خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

شکاف در پرونده مهاجران از عوامل حملات در اروپا/ الگوی حوادث اخیر از تخیل سرویس‌های اطلاعاتی دور بود

همان کسانی که در اروپا ساکن هستند با توجه به انفجار اطلاعات و دسترسی به رسانه‌ها و اخبار به راحتی می‌توانند از عملکرد گروهک‌های تروریستی الگو بگیرند و در نتیجه از سیاست‌های داعش به قصد ایجاد رعب و وحشت بهره‌برداری کنند.

«مرتضی مکی» تحلیلگر مسائل اروپا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با تاکید بر این‌که در مورد حوادث تروریستی رخ داده در فرانسه و آلمان از ماه‌ها قبل هشدار داده شده بود، عنوان کرد: تهدیدهای تروریستی که در روزها و هفته‌های اخیر در اروپا رخ داده است، مساله جدیدی به شمار نمی‌آید. چراکه از سالیان گذشته به خصوص در پنج سال اخیر که جنگ سوریه به راه افتاد، تمامی اندیشکده‌ها و تحلیلگران سیاسی در سراسر دنیا نسبت به این ماجرا هشدارهای خود را ارائه کرده بودند.

وی ادامه داد: منشاء و مبداء این موضوع‌ها را می‌توان تحولات اخیر در خاورمیانه دانست. به گونه‌ای که دولت‌های اروپایی در بخشی از پرونده‌های به وجود آمده در سوریه و عراق نقش حائز اهمیتی داشتند و درحالت فعلی این تهدیدها به سمت دولت‌های مستقر در قاره سبز برگشته است. نباید این گونه برداشت شود که موج ناامنی در اروپا تماماً به بحث مهاجران ارتباط دارد بلکه ما شاهد یک اسلام‌هراسی و مهاجرستیزی در کشورهای اروپا مانند آلمان، مجارستان و غیره هستیم. در این راستا آستانه صبر مهاجران به بالاترین سطح خود رسیده و بعد از این‌که درخواست‌های آنها مبنی بر اعطاء پناهندگان از سمت کشور مهاجرپذیر منتفی اعلام شده است شاهد خیزش آنها هستیم. حتی در بعضی از موارد مشاهده شده است که بی توجهی‌ها و حتی توهین‌هایی که از سوی ساکنان کشورهای اروپایی به مهاجران صورت می‌گیرد، موجب خیزش یک‌باره آنها شده است.

اگر به اظهارات اخیر نخست‌وزیر مجارستان نگاهی گذرا بیندازیم، درک می‌کنیم که وی به صورت مشخص مهاجران را تروریست خطاب کرده اما این اصل داستان نیست. چراکه مهاجرت یک پدیده غیر قابل انکار نه تنها برای اروپا بلکه برای تمامی دنیا است. از جهت دیگر این مهاجران هستند که تامین‌کننده نیروی کار در اروپا محسوب می‌شوند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به تغییر ماهیت تروریسم در اروپا گفت: آنچه در وقایع اخیر بیش از حد برجسته شد، این بود که مفهوم تهدید و تروریسم تغییر پیدا کرده است. به‌ گونه‌ای که همان کسانی که در اروپا ساکن هستند با توجه به انفجار اطلاعات و دسترسی به رسانه‌ها و اخبار به راحتی می‌توانند از عملکرد گروهک‌های تروریستی الگو بگیرند و در نتیجه از سیاست‌های داعش به قصد ایجاد رعب و وحشت بهره‌برداری کنند.

وی در پایان خاطرنشان شد: محور دیگر این است که اروپایی‌ها در بحث مواجهه با مهاجران دچار اختلاف و شکاف جدی شدند و همین امر موجبات افزایش تهدیدهای امنیتی را به وجود آورده است. به صورتی که سازمان‌های اطلاعاتی و سرویس‌های امنیتی در اروپا نتوانستند به یک تقاطع‌گیری اطلاعاتی در خصوص تهدیدهای اخیر دست یابند. از سوی دیگر، مدل عملیات‌هایی که در اروپا شکل گرفته است یک خلاقیت و نوآوری در طرح اصلی را نمایان می‌کند که در تخیل یک سرویس اطلاعات نمی‌گنجد.

کد خبر : ۳۹۵۲۵۳