خبرگزاری کار ایران

مقام‌های چین خواستار شدند:

آمریکا از آغاز مجدد مذاکرات با فیلپین حمایت کند

مقام‌های چین از آمریکا خواستند تا از ادامه مذاکرات با فیلیپن در رابطه با مناقشات دریای جنوبی چین حمایت کند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ «وانگ یی» وزیر خارجه چین از «جان کری» همتای آمریکایی خود خواست تا در پی حکم دادگاه بین المللی علیه چین در مناقشات این کشور با فیلیپین در دریای چین جنوبی، از ادامه گفت‌وگوها میان این دو کشور حمایت کند.

چین تا کنون با رای این دادگاه مخالفت کرده و اعلام کرده است که آن را نمی‌پذیرد. این حکم منجر به پیروزی حقوقی مانیل در این اختلافات حقوقی شده است.

این دو مقام بلندپایه که در حاشیه نشست «آ‌سه‌آن» در «وین‌تیان» پایتخت لائوس دیدار کرده بودند، توافق کردند که مناقشات در این زمینه باید به مسیر طبیعی خود با حضور همه طرف‌های درگیر بازگردد.

وانگ در این بیانیه اعلام کرد که چین «امیدوار است آمریکا از ادامه این گفت‌وگو‌ها حمایت کرده و از تلاش‌های چین و کشور‌های آ‌سه آن برای محافظت از صلح و ثبات در منطقه پشتیبانی کند.»  

چین به طور مکرر آمریکا را به تشدید تنش‌ها در دریای چین جنوبی متهم کرده و اعلام کرده که آمریکا در حال موضع‌گیری ناعادلانه و مغرضانه در این مناقشات است. واشنگتن این اتهام‌ها را رد کرده است.

ادعاهای متناقض با موضع چین در رابطه با خطوط کشتیرانی حیاتی و منابع حساس در این منطقه از جمله مسائلی است که ۱۰ عضو آ‌سه‌آن در حال مذاکره هستند. کشور‌های عضو در عین حال که به دنبال حفظ حاکمیت ملی هستند، تمایل دارند روابط خود را با چین گسترش دهند.

وزیر خارجه چین در این رابطه از توکیو خواست که در مناقشات دریای جنوبی چین دخالت نکند و اعلام کرده که ژاپن طرف این مناقشات نیست و در نتیجه نباید در این امور دخالت کند.

وی در دیدار با «فومیو کیشیدا» وزیر خارجه ژاپن گفت :«روابط چین و ژاپن هنوز نامطلوب و آسیب‌پذیر است.»‌

ژاپن، استرالیا و آمریکا با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند که با هرگونه اقدام یک‌جانبه در این منطقه به شدت مخالف هستند و از هر دو کشور چین و فیلیپین خواستند که از احکام و قوانین موجود حمایت کنند.

عدم اشاره هیچ یک از کشورهای عضو آسه‌آن به رای دادگاه بین‌المللی در روز دوشنبه در این کنفرانس به‌رغم مخالفت‌های شدید کامبوج،‌ پیروزی دیپلماتیکی برای چین محسوب می‌شود.  

 

کد خبر : ۳۹۴۵۴۲