خبرگزاری کار ایران

مقام‌های اسکاتلند:

نمی‌توانیم برگزیت را وتو کنیم

به گفته حقوق‌دانان ارشد اسکاتلند،‌ این کشور نمی‌تواند برگزیت را وتو کند.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «جرمی رایت» دادستان کل اسکاتلند با رد امکان رای این کشور به ماندن در اتحادیه اروپا در مقابل جریان خروج بریتانیا از این اتحادیه، تاکید کرد که تمامی پادشاهی متحد بریتانیا با هم از منطقه سیاسی-اقتصادی اروپا خارج می‌شوند.

«نیکلا استرجن» وزیر اول اسکاتلند و رهبر حزب ملی این کشور که پیش از این مطرح کرده بود اسکاتلند می‌تواند هم در بریتانیا و هم در اتحادیه اروپا باقی بماند،‌ در جریان یک جلسه پرسش و پاسخ در «وست مینستر» گفت که اسکاتلند حق وتویی در برابر برگزیت نداشته و تمامی کشورهای پادشاهی بریتانیا باید به طور هم‌زمان اتحادیه اروپا را ترک کنند.

رایت در پاسخ به این‌که آیا احترام به تمامیت ارضی و حق حاکمیت مردم اسکاتلند را می‌پذیرد یا خیر، گفت که اسکاتلند نمی‌تواند درباره همه بریتانیا تصمیم بگیرد. لازم است که به تصمیم مردم احترام گذاشته شود چراکه بریتانیایی‌ها تصمیم به خروج از اتحادیه اروپا گرفته‌اند.

وی تصریح کرد:‌ «مردم بریتانیا اعلام موضع کرده‌اند و حق حاکمیت سرزمینی آنها نیز باید محترم شمرده شود.»

«الیسون ثیولیس»، نماینده مردم گلاسکو نیز در این رابطه اشاره کرد که نخست‌وزیر خاطر نشان کرده است که آغاز اجرای ماده ۵۰ مکانیسم قانونی خروج از اتحادیه اروپا،‌ تا زمانی که اجماعی برای رویکرد واحد در قبال برگزیت وجود نداشته باشد، امکان‌پذیر نخواهد بود. دادستان کل استکاتلند نیز در این رابطه اعلام کرد که همه بخش‌های بریتانیا باید بتوانند در این اجماع در رویکرد و مباحثات و مناقشات مرتبط با آن مشارکت کنند.

وی تاکید کرد: «اما این به آن معنا نیست که هر کدام از بخش‌های بریتانیا در رابطه با این فرآیند حق وتو دارند. آن‌ها حق دارند تا در این رابطه مشورت داده و اظهار نظر کنند اما به طور قطع نمی‌توانند آن را وتو کنند.»

«دیوید نوتال» نماینده حزب محافظه‌کار در این رابطه نگرانی‌های خود را در رابطه با ‌«به گروگان گرفته شدن»‌ بریتانیا از سوی ملی‌گرا‌های اسکاتلندی ابراز کرد؛ ملی‌گرایانی که به باور او در هیچ شرایطی و با هر‌گونه عملکرد دولت راضی نخواهند شد.

دادستان کل اسکاتلند نیز در مقابل با تاکید بر این که همه اجزا بریتانیا باید بتوانند در این مذاکرات سهم ایفا کنند، افزود: «به باور من،‌ نخست وزیر به وضوح گفته بود که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج خواهد شد و این به معنای کل بریتانیا خواهد بود. »

در تاریخ ۲۳ژوئن،‌ همه‌پرسی برگزار شده در بریتانیا مشخص کرد که بریتانیایی‌ها تمایل دارند از این اتحادیه خارج شوند. در مقابل حزب ملی اسکاتلند نیز که به دنبال ماندن در اتحادیه اروپا است، از حمایت ۶۲ درصدی رای‌دهندگان اسکاتلندی برخوردار است.

در ماه ژوئن،‌ استرجن قول داد تا وضعیت ویژه‌ای برای اسکاتلند در روابطش با اروپا در پی همه پرسی برگزیت فراهم کند.

رای‌دهندگان اسکاتلندی که در یک همه‌پرسی استقلال در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۴شرکت کرده بودند،‌ به ماندن در بریتانیا رای دادند.     

 

کد خبر : ۳۹۳۸۲۵