خبرگزاری کار ایران

شوری در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف ارتباط روس‌ها با طالبان، مهار داعش در آسیای مرکزی است

کرملین درصدد است تا بتواند برای جلوگیری از متمایل شدن قسمتی از طالبان به سمت داعش برنامه‌ریزی کند و موجب شود تا مقاومت طالبان در مقابل داعش به بالاترین حد برسد و از نفوذ عناصر داعش در افغانستان جلوگیری کند.

«محمود شوری» کارشناس مسائل روسیه در تحلیل دلایل حضور روسیه در افغانستان و ارتباط با طالبان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: اگر از اخبار منتشر شده اخیر این تحلیل را داشته باشیم که روس‌ها در افغانستان فعال‌تر شده‌اند، باید بگوییم که این موضوع تا حد زیادی درست نیست. به‌گونه‌ای که از قدیم‌الایام همکاری تنگاتنگی میان سرویس‌های اطلاعاتی افغانستان و روسیه برای کنترل یکسری از مخاطرات امنیتی در افغانستان وجود داشته است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر مسکو در تلاش بوده تا بتواند با یارگیری و منبع‌گیری در درون طالبان با اعضا یا سران این گروه ارتباط برقرار کند که نهایتاً بتواند رفتارهای طالبان را کنترل کند. در سال‌های گذشته هم که بحث مذاکرات با طالبان به وجود آمد، سرویس امنیت فدرال روسیه (FSB) سعی داشت تا بتواند با چهره‌ها و مهره‌های صاحب ‌نفوذ این گروه ارتباط بگیرد و نهایتاً این ارتباط بتواند راهکارهای مناسبی برای صلح افغانستان به ارمغان بیاورد.

موضوعی که در حالت فعلی برای مسکو حائز اهمیت است، سرایت داعش از غرب آسیا به آسیای مرکزی است. به گونه‌ای که باعث شده روس‌ها تلاش خود را برای ارتباط با طالبان افزایش دهند و نهایتاً بتوانند داعش را در افغانستان مهار و کنترل کنند. در بیانی دیگر، قسمتی از این اقدام روسیه را باید حول این محور دانست که کرملین درصدد است تا بتواند برای جلوگیری از متمایل شدن قسمتی از طالبان به سمت داعش برنامه‌ریزی کند و موجب شود تا مقاومت طالبان در مقابل داعش به بالاترین حد برسد و از نفوذ عناصر داعش در افغانستان جلوگیری کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌‌الملل با اشاره به حضور داعش در افغانستان بیان کرد: از زمانی که اخبار مربوط به نقل مکان داعش از عراق و سوریه به سمت آسیای مرکزی منتشر شد، روس‌ها نگران این بودند که حضور داعش به منافع آنها از حیث امنیتی ضربه بزند و آنها در مرزهای روسیه حضور پیدا کنند. لذا در اینجاست که باید بگوییم مسکو همچنان از ناامن‌ شدن آسیای مرکزی و تسری پیدا کردن این امر نگران است. چراکه در حال حاضر و باتوجه به آمارهای رسمی منتشر شده از سوی روسیه و حتی افغانستان چند صد نفر از عوامل داعش به آسیای مرکزی وارد شدند که این موضوع می‌تواند نه تنها برای افغانستان و آسیای مرکزی بلکه برای روس‌ها مخاطره‌آمیز باشد.

وی افزود: موضوع دیگر این است که عده‌ای بر این عقیده‌اند که روس‌ها در افغانستان به دنبال تقابل با آمریکا هستند. اما اصل ماجرا این است که روسیه در مبارزه با تروریسم و به خصوص در جمهوری‌های جدا شده از شوروری سابق نگرانی زیادی دارد و درصدد است تا از تمامی توان خود برای مبارزه با آن استفاده کند. لذا باید بگوییم که حضور روس‌ها در افغانستان را نمی‌توان برای تقابل با واشنگتن دانست و در اصل باید بگویم که این موضوع اولویت اول کرملین در حالت فعلی نیست.

شوری در پایان گفت: مبحث بعدی، حضور ناتو در افغانستان است که به نظر می‌آید این محور برای روسیه مهمتر از حضور آمریکا در افغانستان قلمداد شود. چراکه ناتو یک نهاد بین المللی فرامنطقه‌ای محسوب می‌شود و روس‌ها هم از گذشته تاکنون عدم تمایل خود را نسبت به حضور ناتو در افغانستان اعلام کردند. به این جهت است که باید بگوییم دلیل اصلی روسیه برای حضور در افغانستان یا انجام تحرکات امنیتی و سیاسی در آن نقطه مبارزه با تروریسم قلمداد می‌شود.

 

کد خبر : ۳۷۶۷۰۱