خبرگزاری کار ایران

حسینی در گفت‌وگو با ایلنا:

بی‌اعتمادی واشنگتن و مسکو مانع اجراء آتش‌بس سوریه/ طرح دوم آمریکا عملی نخواهد شد

موضوع سوریه از نگاه پنتاگون پیوند خورده است با نگاه روسیه به اوکراین. یعنی این نگاه قالب است که به مسائل روسیه باید در همه زمینه‌ها نگاه شود اما آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند که مساله سوریه باید به صورت جداگانه مورد بررسی و نظر قرار گیرد.

«دیاکو حسینی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح سیاستهای ایالات متحده در خصوص آتش‌بس سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: در مورد آتش‌بس سوریه باید بگویم که میان وزارت دفاع و وزارت خارجه آمریکا یک اختلاف نظر جدی وجود دارد که این مساله گفت‌گوها با روسیه را تحت الشعاع قرار می دهد. مبحثی که در این بین مطرح خواهد بود این است که پنتاگون نسبت به عملکرد و نیات روسیه در خصوص آتش‌بس کاملاً بدبین است و از نگاه آنها آتش‌بس در سوریه به نفع پوتین و روسیه تمام خواهد شد. لذا بدگمانی نظامیان ایالات متحده به روسیه را می‌توان یکی از موانع اصلی آتش‌بس سوریه دانست.

وی ادامه داد: موضوع سوریه از نگاه پنتاگون پیوند خورده است با نگاه روسیه به اوکراین. یعنی این نگاه قالب است که به مسائل روسیه باید در همه زمینه‌ها نگاه شود اما آمریکایی‌ها ترجیح می‌دهند که مساله سوریه باید به صورت جداگانه مورد بررسی و نظر قرار گیرد. به نظر می‌رسد که این اختلاف نظر قلب موضوعات مربوط به بی‌اعتمادی میان مسکو – واشنگتن را تشکیل می‌دهد. چراکه در هفته‌های گذشته شاهد تناقض در رفتار و گفتار مقامات آمریکایی در خصوص سوریه بوده‌ایم.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به اینکه آیا سخنان جان‌کری در مورد تصویب قطعنامه جدید در مورد سوریه توسط سازمان ملل نقض قطعنامه 2254 این شورا تلقی می‌شود یا خیر؛ بیان کرد: از نگاه آمریکایی‌ها آنچیزی که خیلی طبیعی بود این است که جنبه حقوقی مذاکرات زمانی باید پیگیری شود که اولاً توازن قدرت میان نیروها در صحنه میدانی وجود داشته باشد. از نگاه غربی‌ها این توازن در حالت کنونی ایجاد شده که البته این دیدگاه وزارت خارجه آمریکا است اما پنتاگون نظر متفاوتی در این خصوص دارد. در مجموع باید گفت که آمریکایی‌ها هیچگاه اقدام به نقض قطعنامه‌ای که بنیان و اساس مذاکرات صلح سوریه تلقی می‌شود نمی‌کنند. خصوصاً اینکه روسها هم متعاقباً به آمریکایی‌ها بدبین هستند.

وی افزود: مساله دیگر که در این خصوص باید به آن اشاره کرد این است که آمریکایی‌ها بعد از مذاکرات ژنو تا حد زیادی نقش سازمان ملل در پروسه آتش‌بس سوریه را کمرنگ کردند در حالی که این موضوع باید توسط سازمان ملل و نیروهای حافظ صلح در سوریه پیگیری شود. فکر می‌کنم تمامی این موضوعات نشان دهنده این است که اراده جدی برای حمایت و عملیاتی کردن آتش‌بس وجود ندارد و بی‌اعتمادی میان واشنگتن و مسکو دلیل این مساله است.

باید توجه داشت که در حالت کنونی جنگ در سوریه به یک جنگ دیپلماتیک تبدیل شده است که در گذشته این وضعیت تنها به میدان تقابل گروه‌های مسلح تبدیل شده بود اما هم اکنون این میدان به میدان اراده و تصمیم روسیه و آمریکا تبدیل شده است که خیلی خطرناک ارزیابی می‌شود و شاید منجر به مسدود شدن مذاکرات صلح سوریه شود و لازمه آن این است که طرفین یعنی روسیه و آمریکا مذاکرات عمیق‌تری در این خصوص با یکدیگر داشته باشند. چراکه اگر چنین اعتمادسازی میان آنها به وجود نیاید یا آتش‌بس صورت نمی‌گیرد و اگر هم عملی شود مدت آن بسیار کوتاه خواهد بود.

حسینی درباره طرح احتمالی دوم آمریکا که قرار است پس از به بن‌بست رسیدن مذاکرات با روسیه و عملیاتی نشدن آتش‌بس در سوریه از سوی جان‌کری رونمایی شود، اظهار داشت: آنچه که می‌توان از موضع آمریکا در این خصوص استنباط کرد این است که به نظر غربی‌ها در صدد فشار آوردن به روسیه هستند تا آنها را پای میز مذاکره بکشانند و به نوعی تهدید از ناحیه آمریکا قلمداد می‌شود که اگر روسها در این بین بخواهند کارشکنی کنند در بحث توازن قدرت زیر فشارهای آمریکا قرار خواهند گرفت. با این حال مساله‌ای که بدون شک باید مد نظر قرار گیرد این است که آمریکا ریسک ورود نظامی به سوریه را در شرایط فعلی حاضر نیست که تجربه کند و آنچیزی که ممکن است اتفاق بیافتد شکل‌گیری یک ائتلافی مرکب از آمریکا و مخالفان اسد با همراهی کشورهای منطقه خواهد بود که البته ترکیه هم در این ائتلاف حاضر خواهد. بنابراین باید گفت که حمایت آمریکا از چنین طرحی متصور خواهد نه ورود نظامی آمریکا که اگر چنین اتفاقی بیافتد احتمال بروز درگیری ناخواسته میان روسیه و کشورهای حاضر زیاد خواهد بود که می‌توان به درگیری آنکارا و مسکو پس از سرنگونی جنگنده روسها اشاره کرد.

کد خبر : ۳۵۰۲۷۰