خبرگزاری کار ایران

مشاجره لفظی ظریف و الفیصل در «داووس»

منابع خبری از مشاجره لفظی بین وزیر امور خارجه ایران و شاهزاده سعودی در حاشیه نشست مجمع جهانی اقتصادی «داووس» در سوئیس خبر دادند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، منابع خبری اعلام کردند بین «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران و «ترکی الفیصل» رئیس پیشین دستگاه اطلاعاتی عربستان سعودی بر سر موضوع سوریه مشاجره لفظی صورت گرفته است.

این جدال لفظی در نشست محرمانه‌ای که چهارشنبه گذشته برگزار شد، صورت گرفت.

بر اساس این گزارش، یک عکاس رسمی از ظریف و الفیصل هنگام دست دادن در خارج از اتاق محل برگزاری نشست عکس گرفته است ولی این تصویر منتشر و توزیع نشده است و زمانی که دو طرف همراه با مقام‌های سازمان ملل و سایر مقام‌های بلندپایه رسمی پای میز مذاکره نشستند، نشانه‌ای از گرمی وجود نداشت.

ظریف هرگونه دیدار محرمانه با ترکی الفیصل را رد کرده است. وی در کنفرانسی خبری در‌‌ همان روز در پاسخ به پرسشی درباره این‌که آیا وی با مقام‌های سعودی در داووس دیدار خواهد کرد یا خیر، گفت که هیچ دیدار محرمانه‌ای در دستور کار نیست.

شاهزاده فیصل در گفت‌وگو با رویترز تایید کرده است که در نشستی با حضور ظریف و سایر مقام‌ها، مشارکت داشته است ولی حاضر نشد به مسائلی که این نشست مطرح شده است، اشاره کند.

 «استفان دی‌میستورا» نماینده سازمان ملل در امور سوریه، «کوفی عنان» دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد، «عمر موسی» دبیر کل پیشین اتحادیه عرب، وزرای خارجه ایتالیا و اتریش و مقام‌های رسمی ترکیه و چند کشور غربی نیز در این نشست حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، ظریف در این نشست گفت که که ایران از راه‌حل سیاسی در سوریه حمایت می‌کند و در ‌‌نهایت در زمانی که سال گذشته میلادی به دیپلماسی مشترک بین‌المللی درباره سوریه دعوت شد، یک طرح چهارگانه صلح برای سوریه ارائه کرد. ایران برای سال‌ها به اصرار عربستان و آمریکا از این روند کنار گذاشته شده بود.

ظریف بدون آن که نامی از ریاض ببرد، از کشورهایی که در آتش فرقه‌گرایی بین شیعه و سنی هیزم می‌ریزند و از آن سوء استفاده کرده‌اند، انتقاد کرد.

وی در این کنفرانس خبری، عربستان را به هزینه کردن میلیون‌ها دلار برای لابی‌ در کنگره آمریکا علیه توافق هسته‌ای ایران متهم کرد؛ توافقی که منجر به لغو تحریم‌ها علیه ایران شد.

وی گفت که عربستان بعد از حمله به سفارت این کشور در ایران وحشت کرد و لازم است سعودی‌ها عاقلانه رفتار کنند.

فیصل نیز از نقش ایران در سوریه انتقاد کرده و به ظریف گفت: «واقعاً چیزی را که می‌گویی دوست دارم اما وقتی به کارهایی که می‌کنید نگاه می‌اندازم، تعجب می‌کنم.»

فیصل ۷۰ ساله ایران را به داشتن ۱۰ هزار نیروی زمینی در سوریه که در حمایت از بشار اسد فعالیت می‌کنند، متهم کرد.

وی مدعی شد که بشار اسد به طور مستقیم توسط ایران در قدرت نگه داشته شده است.

یکی از شرکت‌کنندگان در این نشست گفت که سخنان و ادبیات فیصل تند‌تر از حد انتظار بود و باعث حیرت و شگفتی برخی شرکت‌کنندگان شد.

 

کد خبر : ۳۴۰۶۲۴