خبرگزاری کار ایران

شوری در گفت‌وگو با ایلنا:

اوکراین دلیل تمدید تحریم‌های روسیه است/مسکو حاضر به درگیری با غرب نیست

تمدید تحریمهای اتحادیه اروپا امری است که به صورت دوره‌ای و پس از پایان تاریخ مربوطه صورت می‌گیرد اما نکته ای که در این بین مطرح است که پرونده اوکراین همچنان برای اتحادیه اروپا و کشورهای عضو آن به عنوان یک مجهول باقی مانده است.

« محمد شوری» کارشناس مسائل روسیه با تاکید بر اینکه تمدید تحریم‌ها علیه روسیه متصور بوده است در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار داشت: تحریمهای جدیدی که علیه روسیه و اشخاص حقوقی و شرکتهای این کشور صورت گرفته است امر بعیدی به نظر نمی‌رسید. چراکه اتحادیه از قدیم الایام و بر طبق روالی که از مارس 2014  تا به حال حاکم بوده است، تمدیدها را به صورت دوره‌ای علیه روسیه وضع کرده است.

وی ادامه داد: در روزهای گذشته هم شاهد انتشار اخباری مبنی بر تمدید این تحریمها از سوی اتحادیه اروپا بودیم که دلیل اصلی آن سر رسیدن موعد برخی از این تحریمها بوده است که مجدداً برای یکسال این تحریمها تمدید شد.دلیل دیگر وضع این تحریمها این است که اوضاع فعلی نشان می‌دهد که پرونده بحران اوکراین و الصاق جزیره کریمه به خاک روسیه همچنان برای اتحادیه اروپا مهم است و حتی این موضوع برای کشورهای عضو اتحادیه حل و فصل نشده است.لذا انتظار می‌رفت که تمدید تحریمها علیه روسیه انجام پذیرد.

شوری در پاسخ به این سوال که آیا رویکرد و ورود روسیه به بحران سوریه می‌تواند در تمدید تحریمهای اتحادیه اروپا موقت باشد یا خیر، عنوان کرد: ممکن است بحث حمایت‌های جدیدی که روسیه از پرونده سوریه و بشار اسد می‌کند در جهت‌دهی نگاه‌های اتحادیه اروپا و رهبران آن موثر باشد اما اگر این موضوع هم رخ نمی‌داد مجدداً این تحریمها صورت می‌گرفت و به مرحله اجراء در می‌آمد. به گونه‌ای که اروپایی ها معتقدند که هیچ تغییر رویه‌ای در سیاستها و رویکردهای روسیه در قبال اوکراین شکل نگرفته است و به این جهت تحریمها مجدداً تمدید شده است.

این کارشناس مسائل اوراسیا در پایان در خصوص اینکه تاسیس پایگاه نظامی روسیه در لاذقیه و حمایت پوتین از بشار اسد و سوریه؛ می‌تواند موجب تشدید مناقشه میان مسکو – واشنگتن شود بیان داشت: به نظر نمی‌رود که روسیه تا جایی پیش برود که درگیری میان غرب و شرق از هر حیثی به وجود آید و بیشتر در صدد تاثیرگذاری در سوریه و اوضاع حاکم بر آنجا است تا بتواند کفه ترازو را به نفع و به سمت بشار اسد سنگین کند.  

کد خبر : ۳۰۵۳۲۳