خبرگزاری کار ایران

داعش به استفاده از سلاح شیمیایی علیه کردهای سوریه متهم شد

نیروهای کرد و یک گروه مدافع حقوق بشر سوریه اعلام کرده‌اند گروه تروریستی داعش از سلاح‌های شیمیایی علیه نیروهای رزمنده‌ کرد استفاده کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، نیروهای کرد سوریه و مرکز «ناظر حقوق بشر سوریه» که مقر آن در انگلیس است، روز شنبه اعلام کردند که گروه تروریستی داعش از موشک‌های حاوی گازهای سمی استفاده کرده است.

نیروهای کرد و این سازمان حقوق بشری می‌گویند شواهد حاکی از آن است که داعش در شهر «الحسکه» در شمال شرقی سوریه از چنین سلاحی استفاده کرده است.

به گزارش سازمان «ناظر حقوق بشر سوریه» گروه تروریستی داعش، ۲۸ ژوئن گذشته از سلاح شیمیایی در منطقه‌ «صالحیه» که کنترل آن در دست کردها است، استفاده کرد. این سازمان می‌گوید در همین روز نیروهای این گروه در شهر «تل براک» در جنوب سوریه نیز از سلاح شیمیایی علیه نیروهای کرد استفاده کردند.

در بیانیه‌ این گروه تاکید شد: «موشک‌های شلیک‌شده حاوی گاز زردرنگی بودند که بوی پیاز گندیده می‌داد. گازی که از موشک‌ها خارج شد، در ابتدا سبزرنگ بود و زیر نور آفتاب خیلی زود به زرد تغییر رنگ داد.»

در بیانیه‌ای که از سوی نیروهای کرد صادر شد نیز تاکید شد که جنگجویان این گروه در اثر استشمام این گاز سمی، دچارسوزش شدید در ناحیه‌ی گلو، مجاری بینی و چشم شدند و بسیاری از آن‌ها به سردردهای جدی، دردهای عضلانی و از دست دادن موقتی توانایی تمرکز مبتلا شدند.

با این‌حال، بیانیه‌ نیروهای کرد تاکید می‌کند که فردی در اثر استشمام این گاز کشته نشده است.

در عین‌ حال نیروهای کرد سوریه تاکید کردند که در بعضی از پناهگاه‌ها و ساختمان‌های محل اسکان نیروهای داعشبه دست آن‌ها افتاده، ماسک‌های محافظت در برابر سلاح شیمیایی پیدا کردند. بیانیه‌ نیروهای کرد تاکید دارد:«این ماسک‌ها تایید می‌کنند که داعش برای استفاده از سلاح شیمیایی خود را آماده و مجهز کرده است.»

کد خبر : ۲۹۱۳۲۳