خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

واشنگتن در تکاپوی نجات آل سعود از باتلاق یمن

روزنامه «السفیر» لبنان در یکی از شماره‌های منتشر شده در هفته گذشته، از مذاکره انصارالله و هیئت اعزامی آمریکا در عمان خبر داد.

کارشناسان با توجه به پیشروی نیروهای یمنی در خاک عربستان، مذاکرات اخیر را تلاش واشنگتن برای نجات آل سعود ارزیابی می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه درباره جسله مذاکره انصارالله و ایالات متحده که به میزبانی عمّان برگزار شد، به نقل از «راجح بادی» سخنگوی دولت مستعفی یمن نوشت: گفت‌وگوهای بین انصارالله و آمریکا به درخواست ایالات متحده برگزار می‌شود. هیئت اعزامی انصارالله را «صامد الصمد» رئیس دفتر سیاسی حوثی‌ها هدایت می‌کند.

index1

راجح بادی سخنگوی دولت مستعفی یمن

به گفته بادی و دیگر اعضای دولت مستعفی یمن در ریاض، مذاکرات میان انصارالله و آمریکا طرحی برای حل بحران این کشور نیست. خبرگزاری اسپوتنیک روسیه درباره این موضوع نوشت: «مختار الرحبی» دبیر مطبوعاتی و سخنگوی منصور هادی وجود هرگونه طرح رسمی از طرف عمان برای پایان بحران یمن را تکذیب کرد و مذاکرات حوثی‌ها در مسقط را موضوعی مربوط به آن‌ها دانست.

عمان، میانجی سنّتی بحران‌های خاورمیانه

مسقط و پادشاه عمان، دو نامی است که میانجی‌گری را به یاد می‌آورد. عمان با اینکه عضو شورای همکاری خلیج‌فارس است، در ائتلاف منطقه‌ای ضد یمن به رهبری عربستان شرکت نکرد. مسقط از ابتدای بحران تلاش کرد تا راه حل سیاسی پیدا کرده و جنگ یک‌طرفه علیه مردم یمن را تمام کند. امروز اسم همین کشور به عنوان میزبان مذاکره انصارالله به عنوان شاخص‌ترین گروه انقلابی یمن و ایالات متحده شنیده می‌شود. لازم به ذکر است که دولت مستعفی یمن در این مذاکرات حضور نداشته و همانطور که گفته شد، نتیجه احتمالی آن را نیز به رسمیت نمی‌شناسد.

جزئیات مذاکرات مسقط تا کنون منتشر نشده است؛ موضوع مشخص، ورود آمریکا برای مذاکره با انصارالله و تلاش برای برقراری آتش‌بس است. نیروهای انقلابی و ارتش یمن از مدتی قبل، دست به حملات متقابل زده و برخی نقاط کشور سعودی را هدف خمپاره و موشک قرار دادند. بر اساس آخرین گزارش‌های منتشر شده، نیروهای انقلابی روی زمین نیز تا عمق 10 کیلومتری خاک عربستان پیشروی کرده‌اند.

بنابر گزارش خبرگزاری «رویترز»، هیئت سیاسی انصارالله به درخواست طرف آمریکایی با هواپیمایی که توسط واشنگتن تدارک دیده شده بود، عازم مسقط شده و با هیئت اعزامی ایالات متحده گفت‌وگو کردند. برخی رسانه‌ها از حضور هئیت ایرانی در این مذاکرات نیز خبر دادند اما این موضوع توسط وزارت خارجه تکذیب شد.

آمریکا به دنبال نجات پادشاه

بیست و ششمین روز از ماه مارس سال جاری عملیات به اصطلاح طوفان قاطعیت عربستان به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی آغاز شد و بمب‌افکن‌های آل‌سعود و کشورهای ائتلاف ضد یمن، شهرها را هدف حملات خود قرار دادند. عملیات طوفان قاطعیت در 22 آوریل پایان یافت و تجاوز دیگری با نام «بازگشت امید» آغاز شد. نیروهای انقلابی و ارتش یمن در حال حاضر در کشور خود با سه نیروی متخاصم در حال جنگ هستند. این نیروهای متخاصم تروریست‌های القاعده در استان حضرموت، تکفیری‌های داعش و نیروهای وفادار و هوادار منصور هادی هستند.

کارشناسان و ناظران تحولات بین‌المللی، یمن را به باتلاق آل سعود تشبیه کرده‌اند. در حالی که تجاوز هوایی و دریایی سعودی و هم‌پیمانان منطقه‌ای آن وارد سومین ماه خود شده است، این‌بار نیروهای انقلابی و ارتش یمن دست به کار شده و تا عمق 10 کیلومتری خاک عربستان نفوذ کرده‌ و چند حمله خمپاره‌ای و موشکی نیز انجام دادند. برخی کارشناسان، دعوت آمریکا از انصارالله را تلاش واشنگتن برای پیدا کردن راه نجات آل سعود می‌دانند. موضوعی که کارشناسان نظامی بر آن اتفاق نظر دارند، تجربه نیروهای یمنی در جنگ چریکی و نبرد زمینی است. یمنی‌ها سابقه جنگ‌های زیادی دارند زیرا این کشور در سال‌های گذشته درگیر جنگ بوده است و بافت قبیله‌ای یمن نیز بر این صحه می‌گذارد. مردم یمن خنجری به نام «جنبیه» به کمر خود می‌بندند که ریشه‌ای سه هزار ساله دارد و به عنوان نماد مردانگی، وجهه و قدرت است.

index2

عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله

با توجه به این موضوع و برتری زمینی نیروهای انقلابی یمن، کارشناسان اعتقاد دارند که واشنگتن به دنبال یافتن راه حل سیاسی برای پایان دادن به این بحران و بیرون کشیدن «ملک سلمان بن عبدالعزیز» از این منجلاب است. زیرا ترس از خسارت سنگین سعودی در نبرد زمینی با یمن وجود دارد.

محسن صالحی خواه

کد خبر : ۲۸۱۸۷۴