خبرگزاری کار ایران

قدیری ابیانه در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تاریخ آمریکا با نسل‌کشی و شکنجه گره خورده است

asdasd
کد خبر : ۲۳۲۶۴۵

کشورهای غربی که بیش از همه مدعی حقوق بشر هستند، بیشترین سابقه را در انجام شکنجه، جنایت جنگی نسل‌کشی را دارند. جنایات انگلستان در کشورهای مستعمره مانند هندوستان، فرانسه در الجزایر و نسل‌کشی آمریکا در بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی نمونه‌ای ازاینگونه اقدام‌ها در تاریخ غرب است.

«محمدحسن قدیری ابیانه» کارشناس عالی امور استراتژیک و سفیر اسبق ایران در استرالیا و مکزیک در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا به بررسی گزارش منتشر شده توسط کمیته اطلاعات سنای آمریکا پرداخت. وی معتقد است که تاریخ آمریکا با نسل‌کشی و شکنجه گره خورده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت و گو با خبرنگار ایلنا، بیان کرد: گزارش تهیه شده توسط کمیته اطلاعات سنای ایالات متحده آمریکا حدود شش هزار صفحه است که از این مقدار، یک خلاصه ۵۰۰ صفحه‌ای سانسور شده منتشر شده است. انتشار تمام این گزارش باعثبرملا شدن ابعاد فجیع‌تری از جنایات آمریکا خواهد شد. در سال ۲۰۰۹ میلادی نیز، وزارت دادگستری ایالات متحده دستور انتشار اسناد شکنجه‌های انجام شده توسط نیروهای امنیتی شامل چندین ویدئو را صادر کرد که باراک اوباما مانع انجام این کار شد. زیرا آنها می‌دانند که اگر مردم جهان به ابعاد این شکنجه‌ها پی ببرند، چهره آمریکا را بیشتر خواهند شناخت و آبروی این کشور بیش از پیش می‌رود. این گزارش منتشر شده، بخشی از این امر را محقق می‌کند.

وی افزود: برخی مقام‌های آمریکایی مانند «جو بایدن» معاون رییس جمهوری این کشور اعلام کردند که انتشار این گزارش از این جهت فایده دارد که مانع تکرار این اعمال شود. یکی از وعده‌های انتخاباتی اوباما، تعطیلی بازداشتگاه گوانتانامو بود که هیچ‌گاه محقق نشد. هرچند که این گزارش درباره زمان ریاست‌جمهوری «جورج بوش» است، اما تعطیلی گوانتانامو در زمان اوباما محقق نشد و این شکنجه‌ها در زمان ریاست وی نیز ادامه یافت. شکنجه، ترور، نقض حقوق بشر و جنایت جنگی یکی از پایه‌های اصلی سلطه امریکا است و بدون این اعمال، سیاست خارجی این کشور نزول می‌کند.

قدیری ابیانه در مورد عدم رعایت حقوق زندانیان توسط آمریکا گفت: آمریکا اقدام به ایجاد زندان و بازداشتگاه‌های امنیتی در دیگر کشورها مانند «ابوغریب» در عراق، «بگرام» در افغانستان، گوانتانامو در کوبا و موارد مشابه در کشورهای اروپایی کرده ‌است. دلیل این امر این است که اشخاص محبوس در این بازداشتگاه‌ها، از کمترین حقوق زندانیان برخوردار نشوند. آمریکا اقدام به تجهیز و به کارگیری کشتی‌هایی در آب‌های آزاد به عنوان بازداشتگاه کرده است تا قوانین داخلی آمریکا نیز شامل این زندانیان نشود.

وی درباره سابقه شکنجه در ایالات متحده، بیان کرد: آمریکا شکنجه را جهانی کرده است. این کشور فنون شکنجه را به سرویس‌های امنیتی کشورهای دیگر مانند ساواک در زمان طاغوت و کشورهای مرتجع منطقه آموزش می‌داد و لوازم و تجهیزات لازم را فراهم می‌کرد. شکنجه و روش‌های آن جزء دروس پژوهشکده‌های نظامی آمریکا است و سربازان باید آن‌ها را فرا بگیرند. اصولا شکنجه امر جدیدی در غرب نیست. کشور آمریکا بر پایه شکنجه و کشتار سرخ‌پوست‌ها شکل گرفت. اروپا نیز به سهم خود شکنجه را زیاد به کار برده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره نقض حقوق بشر، اضافه کرد: کشورهای غربی که بیش از همه مدعی حقوق بشر هستند، بیشترین سابقه را در انجام شکنجه، جنایت جنگی نسل‌کشی را دارند. جنایات انگلستان در کشورهای مستعمره مانند هندوستان، فرانسه در الجزایر و نسل‌کشی آمریکا در بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی نمونه‌ای ازاین گونه اقدام‌ها در تاریخ غرب است. تمام این کارها و فجایع اخیر سرویس اطلاعاتی آمریکا در ابوغریب و گوانتانامو نیز مانع ادعای این کشورها در مورد نقض حقوق بشر در کشورهای دیگر نشده است.

قدیری ابیانه در مورد واکنش کشورها و سازمان‌های بین‌المللی نسبت به این موضوع، گفت: روسیه جنایات انجام شده توسط سرویس اطلاعاتی آمریکا را قاطعانه محکوم کرد. انتقاد دولت چین ملایم‌تر از روسیه بوده است. کشورهای غربی مانند انگلستان و فرانسه نیز مواضعی سست در توجیه این اعمال اتخاذ کردند. علت این موضع گیری توسط کشورهای غربی این است که در صورت اتخاذ یک موضع صریح، آمریکا ماهیت واقعی حکومت این کشورها برملا خواهد. سازمان‌های بین‌المللی نیز خلاف وظایف خود، موضع محکمی در برابر آمریکا نگرفتند. یک سری از سازمان‌های به اصطلاح دفاع از حقوق بشر مانند «عفو بین‌الملل» و «دیده‌بان حقوق بشر» حداکثر از دادستان کل آمریکا خواستند که این موارد را مورد رسیدگی قرار دهند. در واقع با این عبارات می‌خواهند طوری جلوه بدهند که شکنجه یک استثناء و تخلفی در سطوح پایین ارتش و سرویس اطلاعاتی آمریکا بوده است. این در حالی است که بوش دستور شکنجه و بازداشت‌های غیرقانونی به بهانه مبارزه با تروریسم را به صورت رسمی و کتبی صادر کرده بود و اوباما نیز همان راه را رفت. تمام این اقدام‌ها علیه انسان‌ها در حالی صورت می‌گیرد که در ملاقات اوباما با شاهزاده انگلستان، هر دو طرف بر رعایت «حقوق حیوانات» تامیر بسیار کردند.

وی در پایان با اشاره به موضع سازمان ملل متحد نیز گفت: متاسفانه در سازمان ملل متحد مکانیزمی برای اجبار آمریکا به ترک شکنجه وجود ندارد. شورای حقوق بشر هم تحت نفوذ آمریکا کار خاصی نخواهد کرد، در حالی که باید گزارشگر ویژه برای پیگیری این موضوع منصوب کند. به زودی شاهد حادثه‌ای بین‌المللی خواهیم بود که در اثر آن، ماجرای انتشار گزارش شکنجه توسط سازمان سیا تحت‌الشعاع قرار بگیرد. این یکی از تاکتیک‌های متداول ایالات متحده و رژیم صهیونیستی است که بارها مورد استفاده قرار گرفته است. نباید گذاشت که این رسوایی فراموش شود و هر کس باید به نوبه خود در انتشار این گزارش و نمایش ماهیت آمریکا فعالیت کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز