خبرگزاری کار ایران

عملیات یمن در دریای سرخ و شکست قدرت دریایی آمریکا در آزمون دفاعی

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۴۱۱۸

نویسنده یمنی تاکید کرد که عملیات نیروهای مسلح یمن در دریای سرخ عجز دفاعی ایالات متحده را آشکار کرد.

«طالب الحسنی» نویسنده یمنی در یادداشت اختصاصی برای ایلنا درباره تحولات مرتبط با عملیات نیروهای دریایی یمن در دریای سرخ و عرب نوشت: «عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر جنبش انصارالله یمن اعلام کرد که صنعا پس از منع عبور کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های مرتبط با آنها از تنگه «باب المندب» به دنبال جلوگیری از آنها برای استفاده از هر مسیر اجباری جایگزین است. این بیانیه در وهله نخست ضربه دیگری به دشمن اسرائیلی و در وهله بعد برای ائتلاف آمریکا و انگلیس موسوم به «ائتلاف شکوفایی» که برای حفاظت از کشتی‌های اسرائیلی در دریای سرخ و عرب تشکیل شد، به شمار می‌رود.

این بیانیه مهر تأکیدی بر شکست ائتلاف نظامی و هر نوع عملیات دریایی آن و همچنین شکست حملات هوایی دوجانبه آمریکا و انگلیس است که یمن را با هدف تضعیف توان نظامی آن در ابعاد نظامی، استراتژیک و اقتصادی هدف قرار داد. جبهه یمن که به عنوان پشتوانه مقاومت غزه شکل گرفته است، از دو زاویه قابل خوانش است:

نخست اینکه عجز دفاعی نیروی دریایی ایالات متحده به شکل بی‌سابقه‌ای آشکار شده است و قدرت دریایی آمریکا در آزمونی که شاید فکر می‌کرد آسان باشد، شکست خورده است.

اظهارات نظامیان آمریکا در نیروی دریایی این کشور درباره پیچیدگی‌های عملیات دفاعی و دشواری مقابله با حملات یمن که در آن از سامانه‌های متعدد موشک‌های دریایی و موشک‌های زمین به هوا و همچنین پهپادها و زیردریایی‌های بدون سرنشین استفاده می‌کنند، نشان‌دهنده عدم درک درست آنها از ماهیت رویارویی‌ها حتی پیش از تشکیل ائتلاف است و این بدان معناست که آمریکا به سمت جنگی مجهول با آینده‌ای مبهم می‌لغزد.

در نتیجه ائتلاف نتوانست هدف اول یعنی حفاظت از کشتی‌های اسرائیلی را محقق کند و در مقابل، کشتی‌های نظامی، ناوهای هواپیمابر و حتی کشتی‌های تجاری آمریکا و انگلیس را در معرض حملات یمن قرار داد.

باید گفت که یمن ارزیابی قبلی و درک دقیقی از ماهیت رویارویی داشته است، چنانکه بدرالدین حوثی پیش از تشکیل ائتلاف و همزمان با تشکیل ائتلاف به صراحت اعلام کرد که هر گونه دخالت آمریکا در دریای سرخ منجر به هدف قرار گرفتن کشتی‌های نظامی و تجاری این کشور می‌شود. این موضوع در مورد انگلیس و هر ائتلاف دیگری نیز صدق می‌کند و این اتفاق اکنون عملا رخ داده است، کشتی‌های آمریکایی و انگلیسی هدف قرار گرفته‌اند و غرق شدن کشتی انگلیسی «روبیمار» در دریای سرخ مصداق عینی آن ست. در واقع این مخمصه‌ای است که ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ در آن گرفتار شد و پس از ۹ سال به بن‌بست رسید و نتایج کاملا معکوس به همراه داشت.

زاویه دوم به نفوذ استراتژیک مربوط می‌شود، پایگاه‌های نظامی ایالات متحده آمریکا، انگلیس و حتی دشمن اسرائیلی و همچنین ناوگان نیروی دریایی آمریکا که حضورش در منطقه را دارای نفوذ استراتژیک و بدون رقیب می‌داند، در سواحل آفریقایی دریای سرخ مستقر شده‌اند، اما این نفوذ پس از اینکه آمریکا قدرت تصمیم‌گیری و بازدارندگی خود را از دست داد و نتوانست حتی یک کشتی اسرائیلی را ایمن کند، از بین رفت.

این اتفاق برای نخستین بار است که در  چند دهه اخیر  رخ می دهد و از این رو، یمن به عملیات در دریای سرخ و عرب به عنوان دریچه‌ای برای بازگرداندن حاکمیت خود بر این منطقه استراتژیک و مهم می‌نگرد. چه بسا این زاویه، بحث‌برانگیزترین موضوع در ایالات متحده آمریکا باشد، زیرا حفاظت از کشتی‌ها منوط به حفاظت از نفوذ آمریکا در این منطقه است. عملیات یمن، یاری غزه را به شکست هژمونی و نفوذ آمریکا و غرب منوط می‌داند که این یک هدف استراتژیک در دراز مدت است نه یک هدف آنی و زودگذر.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز