خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا درصدد جنگ روانی و مانور قدرت علیه مسکو به واسطه انگلیس است

asdasd
کد خبر : ۱۴۴۴۲۵۵

افزایش سطح اصطکاک واشنگتن با روسیه محتمل خواهد بود

کارشناس مسائل آمریکا گفت: اتحاد غرب موجب پشتیبانی آنها از اوکراین شده و استمرار این مساله موجب شده تا روسیه هم خطاب قرار بگیرد.

مهدی مطهرنیا، کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل عزم آمریکا برای استقرار تسلیحات هسته‌ای در خاک انگلیس در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: با توجه به اینکه جهان در حال گذار بوده و قدرت‌های بین‌المللی در ایستگاه نهایی نظم نوین جهانی با یکدیگر رقابت دارند، فعالیت لندن به باور من یک امر عادی در گستره نظام بین‌الملل تلقی می‌شود. انگلیسی‌ها بعد از جنگ جهانی دوم با رهبری وینستون چرچیل به این نتیجه رسیدند که باید قدرت خود را به آمریکا منتقل کنند؛ چراکه آنها توان پرداخت هزینه‌های بیش از حد برای حفاظت از نظام سرمایه‌داری را نداشتند. در این میان بارها اعلام کردم که وطن برای سرمایه‌داران جایی است که به سود بیشتر دست پیدا کنند تا هدف نهایی آنها برآورده و محقق شود. لذا اگر ایالات متحده دارای قدرت جهانی سرمایه‌داری است، می‌تواند باز هم جغرافیای سرمایه‌داری را تغییر دهد.

وی ادامه داد: این به معنای آن است که حتی اگر یک کشور در این راستا متحمل شکست شود، در نهایت سرمایه‌داری سرزمین خود را از جایی به جای دیگر منتقل می‌کند. بر این اساس باید گفت که انگلیس امروز به عنوان متحد آمریکا اگرچه گام‌های مهمی را در کنار واشنگتن برمی‌دارد اما به دنبال بازآفرینی قدرت لندن است. اینکه آیا انگلیس می‌تواند یا توان آنرا دارد که از آمریکا پیشی بگیرد یا خیر تا حدودی دور از این وضعیت به نظر می‌رسد. لندن به دنبال آن است تا در این معادله قدرت خود را به نمایش بگذارد و در این بین و خصوصاً در عرصه مسائل نظامی شاهد پیروی از استراتژی‌های جدید هستیم که در قالب سه لایه معنا پیدا می‌کند. لایه اول تهدید به حمله نظامی است و لایه دوم به عنوان نمایش نظامی مطرح می‌شود و در نهایت لایه سوم هم حمله نظامی را عملیاتی می‌کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: در این میان ایالات متحده با انتشار اخباری از جمله استقرار تسلیحات هسته‌ای خود در خاک انگلیس به دنبال آن است تا یک جنگ روانی مشخص را به راه بیندازد که در این بین روسیه هم مورد خطاب قرار می‌گیرد. توجه داشته باشید که جنگ روانی برای آماده‌سازی عملیات نظامی یا قبل از عملیات نظامی رخ می‌دهد تا بتواند نمایش قدرت را نمایان کند. باید پذیرفت که بعد از جنگ اوکراین به گونه‌ای روسیه با مشکلاتی مواجه شده و در این بین مسکو هم نقدهای تندی را علیه واشنگتن مطرح کرده است. این اقدام ایالات متحده در انگلیس را اگر در کنار این مسائل قرار دهیم، به وضوح می‌بینیم که اتحاد غرب موجب پشتیبانی آنها از اوکراین شده و استمرار این مساله موجب شده تا روسیه هم خطاب قرار بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این در حالیست که بحران دریای سرخ، منازعه میان آمریکا و ایران به انضمام جنگ در غزه به نفع مسکو بوده و به همین دلیل ایالات متحده می‌خواهد یک هشدار جدی در قالب جنگ روانی را علیه مسکو عملیاتی و مخابره کند. بالطبع استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک انگلیس را باید نوعی هشدار به روسیه دانست اما با توجه به اوضاع منطقه، سطح اصطکاک و رویکردهای تقابلی میان غرب با مسکو افزایش پیدا می‌کند. این سناریو موجب ضربه زدن به اقتصاد بین‌الملل هم خواهد شد که می‌تواند کشورهای زیادی را در بر بگیرد اما باید دید که پیروز میدان در این زمینه کیست؛ چراکه مسکو هم به هر ترتیب باید در این راستا از خود واکنش نشان دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز