خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

نتانیاهو با طرح ۲ کشوری و هسته‌ای شدن عربستان مخالف است/ طرح نخست‌وزیر اسرائیل برای مقابله با مخالفانش در کابینه

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۰۶۶۱

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: آمریکا ایجاد چتر امنیتی همانند ژاپن و کره‌جنوبی را به عنوان جایگزین هسته‌ای شدن به ریاض پیشنهاد داده اما این در حالیست که عربستان با توجه به سیاست‌هایی که جدیداً اتخاذ کرده نمی‌خواهد از دیکته‌های واشنگتن پیروی کند.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل در تشریح تهدید وزرای افراطی کابینه رژیم صهیونیستی مبنی بر خروج از دولت ائتلافی در صورت امتیازدهی به عربستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اینکه میان عربستان و اسرائیل ارتباطاتی از گذشته وجود داشته، مسأله‌ای است که باید آن را صحیح دانست، چراکه طی حدود یک دهه گذشته این روابط به نوعی وجود داشته است و باید آن را مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط دو طرف دانست. اما در خصوص شرایط کنونی باید گفت که خواسته‌های عربستان هنوز تأمین و محقق نشده است. مثلاً عربستان سعودی بحث دو کشوری و  تشکیل کشور فلسطین به مرکزیت قدس شرقی را مطرح می‌کند که در سال ۲۰۰۲ میلادی این موضوع عنوان شد و طرح حل مسأله فلسطین می‌گوید که مرزهای ۱۹۶۷ میلادی مقدمه عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان خواهد بود.

وی ادامه داد: در این میان بحث معامله قرن مطرح و اجرایی شد که عملاً طرح دو کشوری را کنار می‌گذارد و این اختلاف مانند دو خط موازی به حساب می‌آیند که هیچگاه به هم نمی‌رسند. با این وجود حالا در داخل اراضی اشغالی هم طیف راستگراهای افراطی و اشخاصی مانند ایتمار بن‌گویر و غیره با نتانیاهو بر سر امتیازاتی که قرار است به فلسطینی‌ها در چارچوب عادی‌سازی روابط با عربستان داده شود، مخالف هستند. در این بین بحث هسته‌ای شدن عربستان در منطقه هم برای رژیم صهیونیستی غیرقابل هضم است. تل‌آویو معتقد است که اگر چنین اتفاقی بیفتد، علاوه بر خلق شدن هزینه‌های مختلف امنیتی علیه اسرائیل، بحث رقابت هسته‌ای در منطقه هم تشدید می‌شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: با شرایط موجود به نظرم عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل در شرایط فعلی دور از ذهن است. باید توجه کرد که نتانیاهو و بایدن در خصوص این طرح برای خودشان به دنبال یک دستاورد سیاسی مشخص هستند و به همین دلیل بود که رئیس‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرونده عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل را تمام شده اعلام کرد و و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی هم بر این موضوع تاکید داشت. از منظر دیگر باید توجه داشت که ایالات متحده بحث ایجاد چتر امنیتی همانند ژاپن و کره‌جنوبی را به عنوان جایگزین هسته‌ای شدن به ریاض پیشنهاد داده است اما این در حالیست که عربستان با توجه به سیاست‌هایی که جدیداً اتخاذ کرده نمی‌خواهد از دیکته‌های واشنگتن پیروی کند.

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا با اجرایی شدن احتمالی عادی‌سازی روابط عربستان و اسرائیل ممکن است کابینه اسرائیل فروبپاشد یا خیر، خاطرنشان کرد: به نظرم یک مخالفت پنهان با رفتار آمریکا از سوی ریاض عملیاتی شده است و مؤلفه‌های فعلی در نهایت نشان می‌دهد که تشکیل دولت مستقل فلسطینی با مشکل روبه‌رو است. اگر عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی عملیاتی شود ممکن است اتفاقاتی در کابینه نتانیاهو رخ دهد اما به موازات این وضعیت ممکن است نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با اشخاصی مانند بنی گانتز ائتلاف جدید تشکیل دهد. اما به هر ترتیب نتانیاهو هم با مسأله دو کشوری زاویه جدی دارد و به همین دلیل بعید است که نظرش در این خصوص تغییر کند یا عادی‌سازی روابط به این راحتی انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز