خبرگزاری کار ایران

آکسیوس گزارش داد:

سفر غیرعلنی مقام آمریکایی به عمان برای بررسی ارتباط دیپلماتیک با ایران

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۳۰۳۹

پایگاه «اکسیوس» گزارش داد که مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه، اوایل ماه جاری میلادی برای گفت‌وگو با مقام‌های عمانی در مورد ارتباط دیپلماتیک احتمالی با ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای این کشور، سفری غیرعلنی به عمان داشت.

به گزارش ایلنا، پایگاه «اکسیوس» به نقل از پنج مقام آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی گزارش داد که «برت مک‌گورک» مشاور ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا در امور خاورمیانه، اوایل ماه جاری میلادی برای گفت‌وگو با مقام‌های عمانی در مورد ارتباط دیپلماتیک احتمالی با ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای این کشور، سفری غیرعلنی به عمان داشت.

آکسیوس در ماه آوریل گزارش داده بود که دولت آمریکا با شرکای اروپایی و اسرائیلی خود درباره پیشنهاد احتمالی برای توافق موقت با ایران که شامل رفع برخی از تحریم‌ها در ازای متوقف کردن بخش‌هایی از برنامه هسته‌ای ایران باشد، بحث کرده است.

بر اساس این گزارش، چهار مقام اسرائیلی و آمریکایی گفتند که مک گورک پس از سفر به عربستان سعودی به همراه «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا و سفر به سرزمین‌های اشغالی برای اطلاع‌رسانی درباره مذاکرات آمریکا در ریاض، در تاریخ هشتم ماه می به مسقط سفر کرد.

بازدید از مسقط نه از سوی ایالات متحده و نه از سوی عمان علنی نشد. این مقام‌ها گفتند که موضوع اصلی مورد بحث، فشار دیپلماتیک جدید بر سر برنامه هسته‌ای ایران با میانجیگری عمان بود.

یک مقام ارشد اسرائیلی با استفاده از اصطلاحات دیپلماتیک برای مذاکراتی که از طریق طرف ثالث مورد توافق و بدون ملاقات رو در رو انجام می‌شود، به آکسیوس گفت: «عمانی ها در حال انجام مذاکرات نزدیکی بین آمریکا و ایران هستند».

سه مقام ارشد اسرائیلی مدعی شدند که کاخ سفید از طریق دولت عمان در حال بررسی است که آیا ایرانی‌ها آماده برداشتن گام‌هایی هستند که محدودیت‌هایی را برای برنامه هسته‌ای‌شان ایجاد می‌کند، تنش در منطقه را کاهش می‌دهد؛ علاوه بر آن ایران در ازای آن خواهان چه امتیازهایی است. 

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که هیچ بحثی از سوی آمریکا درباره توافق موقت و هیچ بحثی درباره رفع تحریم‌ها یا بسته شدن پرونده‌های پادمان وجود ندارد.

در همین حال، یک دیپلمات ارشد اروپایی گفت که ایالات متحده در حال همکاری با عمانی‌ها در مورد موضوع ایران است.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که درباره دیپلماسی منطقه‌ای که ایران یکی از ابعاد آن است، اظهار نظر نمی‌کنند.

سه مقام اسرائیلی به آکسیوس گفتند که دولت اسرائیل نگران فشار احتمالی دولت آمریکا برای توافق موقت با ایران است.

«ران درمر» وزیر امور استراتژیک رژیم صهیونیستی و «زاچی هانگبی» مشاور امنیت ملی این رژیم قرار است در دیدار روز پنجشنبه خود از کاخ سفید در این‌باره گفت‌وگو کنند.

در این گزارش آمده است که وزارت خارجه عمان و ایران به درخواست‌ها برای اظهار نظر پاسخ ندادند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز