خبرگزاری کار ایران

انتصار در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

دلایل آغاز روند کاهش تنش میان ایالات متحده آمریکا و ونزوئلا/ هنوز زود است که در مورد استراتژی واشنگتن در مقابل کاراکاس نظر قطعی داد/ دسترسی به بازار آمریکا برای ونزوئلا مهم‌تر از روابط تجاری‌اش با ایران است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۷۰۷۸

استاد ممتاز علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آلابامای جنوبی گفت: اگر آمریکا در مورد بهبود روابطش با ونزوئلا جدی باشد، امکان اینکه در آینده نفت ونزوئلا بدون هیچ محدودیتی به بازار باز گردد، وجود دارد؛ البته هنوز زود است که در مورد استراتژی آمریکا در مقابل ونزوئلا قطعی نظر داد.

نادر انتصار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل آغاز فرآیند کاهش تنش میان ایالات متحده آمریکا و ونزوئلا و در پاسخ به این پرسش که پس از آن تنش بزرگ و تقابل در روابط واشنگتن- کاراکاس چه مؤلفه‌هایی موجب شدند تا هیأتی از آمریکا مامور ترمیم روابط میان دو کشور شود و در نهایت تبادل ٩ زندانی صورت بگیرد، گفت: بعد از تنش‌های چند سال اخیر بین واشنگتن و کاراکاس، دو طرف سعی کرده‌اند که این تنش‌ها را کاهش داده یا کنترل کنند. دو دلیل مهم در این مورد وجود دارد؛ بعد از اخلال در بازار انرژی، به‌خصوص بعد از شروع جنگ روسیه و اوکراین، آمریکا سعی کرده است تا حد ممکن منابع دیگری را جانشین انرژی تحریم شده روسیه بکند که ونزوئلا یکی از این منابع مد نظر آمریکاست.

وی ادامه داد: دلیل دوم این است که آمریکا مایل به جلوگیری از گسترش روابط تهران و  کاراکاس است و از طریق ترمیم روابط  واشنگتن- کاراکاس می‌خواهد روابط روابط تهران-کاراکاس را کاهش دهد و جای پای ایران در آمریکای لاتین را به چالش بکشد و از توسعه روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین جلوگیری کند.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که آیا سناریوی رخ داده در مورد کوبا در زمان باراک اوباما در خصوص ونزوئلا نیز در حال رخ دادن است، گفت: البته این دو موضوع با یکدیگر متفاوت هستند. آمریکا برخلاف رابطه‌اش با کوبا، همیشه رابطه دیپلماتیک با ونزوئلا داشته است. گرچه آمریکا در ماه مارس ۲۰۱۹ میلادی کار سفارت خانه خود در کاراکاس را به صورت تعلیق در آورد ولی رابطه واشنگتن با کاراکاس را قطع نکرد و حتی تجارت دو طرفه را در سطح پایین ادامه داد.  لذا برقراری کامل روابط بین آمریکا و ونزوئلا در شرایط مناسب خیلی راحت‌تر از تکرار سناریوی رخ داده در مورد کوبا در زمان باراک اوباما خواهد بود.

انتصار همچنین در پاسخ به این پرسش که موافقت آمریکا با صادرات نفت ونزوئلا به چه منظور صورت گرفت و آیا این امکان وجود دارد که نفت ونزوئلا بدون هیچ محدودیتی به بازار باز گردد، گفت: اگر آمریکا در مورد بهبود روابطش با ونزوئلا جدی باشد، امکان اینکه در آینده نفت ونزوئلا بدون هیچ محدودیتی به بازار باز گردد، وجود دارد.  البته هنوز زود است که در مورد استراتژی آمریکا در مقابل ونزوئلا قطعی نظر داد. احتمال اینکه آمریکا با توجه به مشکلات انرژی جهانی به‌خصوص در اروپا، یک تصمیم تاکتیکی در مورد بهبود روابطش با ونزوئلا گرفته باشد، بالا است. اگر دوباره منابع انرژی روسیه به بازارهای اروپا باز شوند و یا کشورهای دیگری بتوانند جبران انرژی از دست رفته روسیه را انجام دهند، آنوقت آمریکا شاید سناریوی دیگری را در روابطش با ونزوئلا دنبال کند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در پاسخ به این پرسش که ترمیم روابط آمریکا و ونزوئلا چه تاثیری بر روابط ایران با این کشور خواهد داشت، گفت: تهران و کاراکاس در سال‌های اخیر روابط سیاسی خود را مستحکم کرده‌اند و روابط تجاری خود را در صنایعی مانند نفت و کشاورزی گسترش داده‌اند ولی در دراز مدت دسترسی به بازار آمریکا برای ونزوئلا مهمتر از روابط تجاری‌اش با ایران است. گرچه روابط تجاری آمریکا و ونزوئلا در چهار سال اخیر کم شده است، جای پای ونزوئلا در آمریکا هنوز در چند مورد به قوت خود باقی مانده است.

وی افزود: به عنوان مثال، سهامدار اصلی کمپانی سیتگو که یک شرکت نفتی مستقر در هیوستون در ایالت تگزاس است شرکت دولتی نفتی ونزوئلایی پی‌دی‌وی‌اس‌آ است. سال گذشته درآمد این شرکت ۲۴ میلیارد دلار بوده است.  درآمد تجاری روابط ایران و ونزوئلا در مقایسه با درآمد کمپانی سیتگو مانند قطره‌ای آب در دریا است.  گرچه روابط تهران و کاراکاس جنبه های مختلفی دارند و فقط به تجارت بین ایران و ونزوئلا محدود نمی‌شوند ولی ترمیم روابط آمریکا و ونزوئلا، به‌خصوص بهبود روابط تجاری و اقتصادی بین این دو کشور، به گسترش روابط تهران و ونزوئلا کمک نخواهد کرد.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز